Brad Pitt és a Harag – kritika

Hirdetés

David Ayer új háborús filmje üt és vág. Egyszerre bokszol gyomorszájon, amitől kiköpöd a tüdődet és vágódsz el, mintha egy repesz is megkóstolt volna mindeközben.

Brad Pitt

Félhomályba burkolózó csatamező, amin egy fehér lovon ülő német tiszt poroszkál keresztül. Kiégett tankok, holttestek mindenütt. Csend honol. Már az első képsorok is olyan átütő atmoszféráról adnak tanúbizonyságot, mely az egész film alatt jelen lesz. A háború borzalmait poénkodással feldolgozó katonák, a csata hevében férfivá váló ifjak, és a folytonos gyilkolástól megcsömörlött veteránok. Az alkotók egybe sűrítik a győzelem és a vereség érzetét is, s ezt kíméletlenül meg is mutatják nekünk.

Hirdetés

Ez a mozi tulajdonképpen egyfajta beavatás. Egy – csupán 8 hete szolgáló – fiatal katona, Norman története, akit “véletlenül” belerángatnak a harcok sűrűjébe. De amint az el is hangzik, “a hadsereg sosem téved”. És ezzel kezdetét veszi a betanítás. Nem kiképzés, hanem a háború sötét oldalának fokozatos megismertetése. Az ártatlanság elvesztése. Hogyan válik egy gyámoltalan kisfiúból akaraterős harci gépezet?

Brad Pitt;Shia LaBeouf;Logan Lerman

Brad Pitt (Don “Vénróka” Collier) karaktere segítségével megismerjük a legtapasztaltabb, legkeményebb figura álarcán keresztül a félelmet, mely mindvégig emészti a főhőst. Nem feltétlen az ellenségtől, inkább attól, amivé vált, és tudja, hogy ez a dolga. Nem kérdezni, miért, csak elvégezni a feladatot.

Brad Pitt

A mozi legnagyobb erénye, hogy egyszerre akciódús és látványos, emellett morális kérdéseket is felvet. Talán éppen ezért ilyen erős a hangulata, a régebben kalandfilmként eladott háborús történetek helyett mára a drámáé a főszerep. Míg például “A halál ötven órája” c. klasszikusban a dicsőség kapott jelentős szerepet, addig a “Ryan közlegény megmentése” óta ez a megközelítés erősen megváltozott. A háború, mint olyan, kétértelművé vált: az ember harca a lelkiismeretével, valamint a rossz mindennemű legyőzése; az egyén háborúja önmagával, s két sereg csatája. Ez a kettősség itt is jelen van, de szerencsére a mérleg nyelve egyik oldal felé sem billen ki nagyon, mindkettőből kapunk bőven, mondhatni éppen megfelelő mennyiségben; a lelki vívódást olykor humor, sok esetben csata váltja fel. Éppen ezért oly izgalmas ez a film. És ha ez nem volna elég, olyan remek zenei aláfestést kapunk Steven Price-tól (aki már a Gravitációhoz is tökéletesen illő, hangulatfokozó score-t írt), hogy mind a harci jeleneteknél, mind a csöndesebb fázisoknál teljesen bele tudunk merülni az elénk tárt világba.

Shia LaBeouf;Logan Lerman;Michael Pena

A produceri teendőket is ellátó Brad Pitten kívül olyan nevek alkotják a Harag (Fury) névre keresztelt tank legénységét, mint Boyd Swan (Shia LaBeouf), Grady Travis (Jon Bernthal), Trini “Gordo” Garcia (Michael Pena) és természetesen az újonc Norman Ellison (Logan Lerman). Rajtuk kívül olyan ismerősen csengő nevek is feltűnnek, mint Scott Eastwood (Clint Eastwood fia) és Jason Isaacs (főleg gonosz szerepeiről ismert karakterszínész, leginkább a Harry Potter-filmekből Lucius Malfoy-ként azonosítják). S nem lenne rendes tankos film, ha nem tűnne fel a színen egy valódi Tigris, melyet – már a Kelly hőseiben megtanultuk – a hátsója felől lehet legkönnyebben harcképtelenné tenni. 😉

1231428 – FURY

Fury – Harag

Hazai mozipremier: 2014. október 23.

Szinkronizált amerikai háborús-dráma

16 éven aluliaknak nem ajánlott

Hossz: kb. 135 perc

Forgalmazza: Freeman Film

Mondd el a véleményed

Édes Élet – 270. adás 1. rész

UK Top 40: Ella Handerson és a Chapter One vezeti a listát