Pitti Katalin Liszt Ferenc-díjas operaénekes elénekelte a „Soha ne mondd, hogy soha” című dalt

 

Elhoztuk a divatikon.hu olvasóinak a 2017 év legszebb ajándékát

 

Tanítani szent kötelesség! – hangzik el többször a művésznő szájából, mert “. Amit szerzel, amit tudsz, amit átélsz, osszad meg! Szabad vagy a kövektől az éterig, de jaj neked, ha magadnak tartod meg!” – Hamvas Béla a „Láthatatlan történet” idézetével kezdődik a művésznő honlapja. Pitti Katalin (Szentes 1951.december 7.) Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes (szoprán), érdemes művész, a Magyar Érdemrend középkereszttel kitüntetett, Oláh Gusztáv emlékplakettel kitüntetett, Déryné-díjas, Bartók Béla-Pásztory Ditta -díjas, Artisjus – díjas, MSZOSZ -díjas és még számos díjas kitüntetett művész. Baja, Budapest, Tata és Csongrád megye díszpolgára Heves megye nagykövete Szentesen született, a szentesi szent Anna templom karzatán énekelt először egyedül, kiválasztva társai közül. Tehetségére korán felfigyeltek. Tíz éves korábban költözött fel a család a fővárosba. Az általában iskolában szavalt, énekelt, kerületi, budapesti, országos versenyeket nyert meg. A Madách gimnázium angol-orosz szakos osztályába járt 1966-1969 között, de érettségi vizsgát már a Budapesti Zenegimnáziumban tett, ugyanis a legendás Madách gimnáziumi “Thalia színjátszó szakkör” tagjaként is budapesti színjátszó köri versenyt nyert, A Madách szólóban pedig szavalóversenyeken és énekversenyeken is mindig kiváló eredményeket szerepelt.  Katalin, mint diák. Egy zsűritag (Borgulya András), megadott egy nevet, címét, telefont, akihez fontos lesz elmenni meghallgatásra. Sík Olga tanárnőhöz elment Katalin az édesanyjával. A tanárnő meghallgatta és azt mondta: – Szép hangod van, s hogy mi lesz belőled, az azon múlik, mennyi akaraterőd van. Jelentkezz augusztusban a Bartók Konzi ének tanszakára. Katalin egész három év szolfézst tanult a gimnáziumi ének-tanár irányításával. aki felkészítette őt a vizsgára. Felvették. Ez azt jelentette, hogy a gimnázium negyedik osztályát ott folytatta a zenegimnáziumban, de az ének-tanszak növendékeként elsős lett. a Bartók Béla zeneművészeti szakközépiskolában Sík Olga tanárnő növendékeként az utolsó két évet összevonva jelentkezett a Zeneakadémia, ma Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ének tanszakára, dr. Sipos Jenő professzor tanítványának választotta. Nála diplomázott. és a diploma évében kapott felkérést Verdi: Otelló c. operájának készülő filmforgatásának Desdemona szerepére. Ferencsik János, a kor legkiválóbb karmestere a film női főszerepére választotta többszöri meghallgatás után. A szereposztásban Simándy József volt Otelló és Melis György a Jágó, a kor két egészen rendkívüli nagy énekese és szerepformáló művésze. 1977-2001 között a Magyar Állami Operaház művésze volt. Ihletett előadói stílussal, szenvedélyes interpretációval teszi emlékezetessé előadásait, koncertjeit. Számos sikeres hangfelvétel, lemez-, CD-felvétel megjelenése fűződik nevéhez. „Minden elénekelt mű az élet megnyilvánulásainak lehetőségeit és annak erejét sugározza. A megszólaltatás sokat követel a művésztől és egyben hat is a művészre, a hallgatóra egyaránt, mintegy a vétel folyamán, egymásra hatásban a mindenséget szólítja meg, oda ad hírt az élet minőségéről.” – vallja a művésznő. Utolsó felvétele tavaly karácsonyra készült, Mária dicséretére. „…hogy bemehessünk Betlehembe” címmel. Decemberben készített kedves siket tanítványával, Napsugár Anna jeltáncművésszel együtt közös klipet, a Soha ne mondd, hogy soha című dal apropóján. Álma, hogy a tavaszon elkészüljön a „… hogy bemehessünk Betlehembe” című CD folytatása az „… anyát ézes fiáal…” című CD felvétele ugyanazzal a muzsikus csapattal.

– Az egész történet hogy indult? Erről még nem beszéltél soha. Napsugár Annával hol találkoztatok először?

– Hogyan jutottatok odáig, hogy a “Soha ne mondd, hogy soha” c. dalból klip legyen?

 

A dal szerzőpárosa Napsugár Anna, mint szövegíró és Kaszás Péter zeneszerző. Duett lett belőle. Csongrádi Kata jubileumi estjén találkoztunk, a Fészek klubban. Ott láttam egy kedves lányt egy nagyon aranyos emberrel együtt. Mindenki készülődött a produkciójára és mindannyian, akik különféle műfajokból voltunk. meg híva, mind örültünk egymásnak. Megnéztem Kata és Anna számát oldalról. ilyet még nem láttam. Azt hiszem, Kata énekelte a “Ne add fel” c., dalt, Anna pedig jeltáncolta. Egészen különleges szeretetáramlás volt, amit éreztem. Hamarosan odamentem hozzájuk bemutatkoztunk egymásnak és egy szép beszélgetés indult köztünk már ott. megtudtam, hogy Anna férje a kedves ember, aki elmondta nekem, hogy Anna 10 %-ot hall, szájról olvas, úgy lehet vele beszélgetni. Verseket ír, sőt, a verseire dalok születtek. Nemcsak jeltáncol, hanem. dalol is, amit akkor nem igazán értettem, hogy hogyan lehetséges. ha 10 %-ot hall. De felajánlottam segítségemet. A Budai Művészházban keressenek meg, és szívesen foglalkozom Annával, hátha tudok segíteni abban, hogy az éneklése még nagyobb öröm lehessen.

– Szerte a világon vannak magyar kivándorolt emberek, akik nagyon szeretik Pitti Katalin énekesnőt. Hogy lehet, egy operaénekes egy ilyen könnyű zenei dalt átéléssel, operásan énekelte fel? Egyenértékű embernek tartottad Napsugár Annát, mint bármelyik egészséges tanítványodat? Nem féltél tőle a legelején, hogy most egy fogyatékossággal élő embert fogsz tanítani? Hogy fog sikerülni? Kudarcok jönnek. Milyen nehéz feladat lett?

 

Eltelt egy év, amikor jelentkeztek, mert Anna beteg volt. azóta szinte hetente dolgozunk. Anna magas koncentrációval dolgozik. egymással szemben állunk, én elmondom, hogy mit kell csinálni, és ő minden igyekezetével, koncentráltan megcsinálja. Másfajta gyakorlatokat kellett kitalálnom neki. melyekben sok mássalhangzó is van illetve több magánhangzó megfelelő helyét gyakorolhatjuk. Jobban koncentrál, mint sok halló növendékem és egyre nagyobb százalékban tisztán énekel. nem mindig. Akkor leállítom és elmondom. mire figyeljen, és megismétli tisztán. A jó levegővétel és annak megtartása az alapja a beszéd és az éneklésbéli hangadásnak. az a bázis, amin, dolgozunk és lassú folyamatos levegőáramoltatással illetve az oly csodás módon minden embernél más rezonancia lehetőségeinket használjuk, amikor a hangszalagon keletkezett résen elindul a hangadás. Ő ezt érti, baj csak akkor van, ha a levegő tartása renyhül, de ez másoknál is a probléma, egészen odáig, míg ez oly természetessé nem válik, mint egy pohár vizet megiszik az ember. Azt is megtanultuk. Anna a csontjainak rezgésével érzékeli a hangot, valamint az idegpályáinak segítségével, ahogy azt Anna gégésze fogalmazta meg, aki őt pici gyermek kora óta megfigyeli és kezeli. Segíti. Valójában, mi hallók is a ugyanúgy érezzük a hang jó helyét, amikor az a levegő adagolással a csonton cseng. Az a szép hang és azt húzza az ember. élteti a levegő tartásával. azaz a körkörös rekeszizom. illetve. hátizom folyamatos hangkövetésével. Aprólékos és gyönyörű munka megtanulni magunka a fizikai valóságunk elfogadásával és használatával. Anna rendkívül érzékeny lélek és amellett nagyon fegyelmezett és céltudatos ember. Nagyon becsülöm és támogatom, szívügyemként kezelem azt a lehetőséget, hogy a mi munkánk visszatartja azt a folyamatot, hogy egyszer teljesen siket lesz és a szakvélemény szerint beszédhangja is eltűnik. Hatalmas a felelősség, mit és hogyan dolgozzunk. ugyanakkor örömteli. hiszen Anna sokat fejlődött. Művészi ambíciói nyilvánvalóak jeltánc tevékenységével és annak oktatásával. Versei is a kifejezés kényszere. Lelkéből kifakadó gondolatok megosztása, s hogy dalok lettek, az a további örömforrás és egyben egy irányvonal a nem tudni mennyi időre, amíg tud beszélni, hát énekelni is. Ahogy Kodály Zoltán. mondta: aki tud beszélni, az tud énekelni is.  A magam tanítási gyakorlatából tudom, hány embernek rossz az énekléshez való viszonya. Ám náluk is a beszédnél kell kezdeni a magánhangzók és mássalhangzók helyének tisztázásával. A levegő-technikával. Zönge gyakorlatokkal. stb. stb. Anna tele van közlésvággyal. Segítem őt.

– Mi a története, hogy duóban elénekeltetek egy dalt?

 

Megmutatott nekem néhány dalát. a “Soha ne mondd, hogy soha” című dalát választottam, a soha nem feladás dalát. Növendékeimmel közös koncerteken szoktuk a koncertet egy közös produkcióval zárni: Wolf Péter: Áve Maria imájával. Ilyenkor mindenkinek jut egy sor a versből és együtt énekeljük a refrént. mindig van Annának is egy sor a egyedül, majd a közös éneklésben is boldogan dalol. több alkalommal elénekeltem a “Soha ne mondd, hogy soha” c. dalát, melynek a dalszövegét, a verset Anna írta. Napsugár Anna állt elő az ötlettel, hogy csináljunk közös klipet ebből a dalból kettőnk előadásában.

– Hogyan jutottatok el idáig, hogy a videó klip megszülessen?

 

Annak hosszú útja van, több ötlet után, melyek időegyeztetés miatt nem tudtak létrejönni, mert mindenki sokat, sokfelé dolgozik, Anna és János előálltak egy stúdió felvétel lehetőségével, ahol Anna egy régi alapfelvételét megtartva az volt a dolgom, hogy felénekeljem a dalt. Két különböző hangsávot hozott össze a hangmérnök. s lett belőle duett. Anna már sokkal jobban és erőteljesebben tud énekelni, helyesebben a jó levegővétellel, annak megtartásával jobban tudja használni a saját, isten-adta rezonanciáját. de mégis egy olyan közös hangfelvétel készült, ami az ő szellemi – lelki terméke és Kaszás Péter zeneszerző remek dallamainak új hangszerelésben való összetétele az én lelkem, hangom hozzáadásával. Bízunk benne sokaknak örömforrás és lelki segítség. mert a lélek dönt el mindent, az agy pedig sorba rakja mit is kell csinálni, hogy eljuthassunk lelkünk boldogulásához. Sok áldozat, odaadás és rendíthetetlen szeretet. Nos, ez mind megvan Annában és bennem is. Anna menedzsere a férje, János, egyik alkalommal időpontokat kért tőlem esetleges képfelvételre majd tudatta János hova menjek, hány órára. Kaszás Bence fotó stúdiójába mentünk. Mint minden rendes képfelvételen. Smink, átöltözés és a helyszínen a kijelölt helyen bejátszották a hangfelvételt, mi meg előadtuk a dalt, természetesen egymásra odafigyelve. egymásra hangolva lélekben. Csodálatosan szép lélekgömb lett a dal. Immáron a szöveg, a dallamok és a kép együtt.

Íme a klip:

 

Osszátok meg sok-sok áldással, áradjon a szeretet:

 

– Életedben klip, mint az a könnyűzenében használt fogalom, még nem készült? Mert ugye készültek filmek a főszerepléseddel, ilyen-olyan felvételek, de annak sosem “klip” volt a neve. Milyen volt megélni, itt vagyunk és elkészült életed első könnyű zenei klipje?  Hogyan hatott Rád?

 

Amikor a televízió ismétli valamelyik felvételemet, az azt jelenti, hogy “a több, mint negyven év termései”-ből kivesz egy részletet, vagy egy művet és azt játszza le. Valójában az is klip. csak nem úgy hívjuk. A lényeg az, hogy amikor bejátszanak Latinovits Zoltán előadásában egy verset, az is arról ad hírt, micsoda remek versmondó is volt a “színészkirály”.az is egy az ő művészetének tisztelettel és ma már kegyelettel rögzített része, az egy “klip”? Igen. Most egy pillanatra megállhatunk. Mit jelent a Klip – világosan (németül, mint határozó) Klip – jelenetsor, jelenetrész clip – összekapcsol, levág, Kivág, Szorosan körülvesz, Filmbevágás, rövid kivágott rész, Videoclip, Kapocs, Olló.(az angol jelentés) A művész, vagy művészek jelen megörökített tevékenysége. Világosan. Világossá téve, mindenki számára Összekapcsolva a lelkek törekvéseit Szorosan körülvéve szeretettel, s annak azon. megnyilvánulásával, hogy odaadjuk lelkünk szenvedésekből született kincseit egymásnak és másoknak Összekapcsolva siketet a hallóval, a szomorút azzal, aki. már túl tudott jutni bánatain. Amikor a hangfelvétel elkészült, és arra készül a filmfelvétel, akkor mindig nagyon nehéz az azonos intenzitást elérni, s figyelni kell nagyon, hogyan is csinálta akkor az ember, amikor rögzítették a hangot. Ebben az esetben a képi megoldás szebb lehet, mert csak halkan “markírozunk” utánozva a már kész hangfelvételt. Nagyon kell figyelni, viszont mozgásban és lelkileg szabadabb lehet az ember. az éneklés úgymond “fizikai” munkája nem érzékelhető, mert az éneklés komoly fizikai munka, amellett, hogy a zenei, hangi és technikai munka lélekkel kell, megtöltődjön, különben nem sokat ér. Ha magadat nem teszed bele, csak leckefelmondás. Amikor úgynevezett élő felvétel készül, no, azok az igazán izgalmas dolgok. annak aztán életszaga van és lehet, hogy nem lesz oly sima az arc. Mindkettőnek megvannak előnyei, hátrányai, egy a fontos: átadni, odaadni a hallgatóknak mindazt, amiért az a mű íródott.

 

 

– Mit adhat a „Soha ne mondd dal” a nézőknek, hallgatóknak?

 

Akár menedéket adhat, s dallá válva még több reményt adhat, hogy mi mindenünk van, a lélekben, melyekért érdemes élni. Bizakodom abban, hogy amit ketten adtunk magunkból Annával együtt, mint előadók, énekelve-eltáncolva Kaszás Péter zenéjével, Anna versével, a hangmérnök és, a filmfelvétel munkájával együtt, így mi adni tudtunk. reményt! Eleget.

Oh, megy még tovább. Énekeltem már Máté Péter dalt, Budai Dénes, Fényes Szabolcs, Szenes Iván, már-már klasszikusoknak számító dalaiból. Tolcsvay László a magyar mise szoprán szerepet nekem írta stb. Az operaénekes az ő képzett hangján énekel, de milyen szép, amikor Placido Domingo énekel világslágereket. Megemelkedik a darab.- s innen úgy jó, ahogy van.

 

– Elkészült tavaly a csodálatos DVD és CD, idén is tervezel CD- készíteni. Mikorra készül el, várható-e lemez bemutató?

 

A Nemzeti Kulturális Alap- hoz beadott pályázatom támogatást nyert, melynek segítségével egy régi álmom válhatott valóra. Templomi koncertjeimen énekelek “acapella” is, azaz hangszeres kíséret nélkül. énekelek orgona kísérettel és az odaillő verseket is szoktam mondani akár újesztendőt köszöntő, akár nagyheti, akár húsvéti feltámadást köszöntő, akár évközi, vagy adventi, karácsonyt váró időszakokban.

Az ária és dalestjeimen is mondok egy-egy verset, ami odakívánkozik. Van, amit elénekelünk, s van, amit el kell mondani.

– A figyelmet remekül lehet éberen tartani. a váltakozó megszólalással, amikor az emberek elé kiáll egy művész, amit aznap képes az isteni kegyelem áldása, mindent oda kell adni az őt hallgatóknak. mindent, ami aznap van. Készült már sokféle CD-m, film a női főszerep rám bízásával. azt gondoltam, hogy akihez annyit imádkozom, és hány zeneszerző jutott el életének egy pontján. oda, hogy a Mária felé kifejezze a hódolatát, hogy könyörögjön hozzá, mint aki közbenjár értünk az ő szent fiánál, Jézus Krisztusnál, aki pedig az áldozatával értünk, a mi üdvözülésünk lehetőségét biztosította számunkra. Az atyaisten terve ment végbe Mária vállalása által, hogy megszülte Jézust. Szabad döntése van az embernek. Vétkeztünk. bűnöket követtünk el, és vétkezünk naponta. De Ha megbánásod őszinte és mély, mindig kaphatsz új lapot. Minden percben megtérhetünk. Az ember lelke dönti el, mit tesz. Jézus maga a szeretet. Úgy gondoltam, hogy hitvallásomat ki kell fejeznem oly módon is, ahogyan azt a “….hogy bemehessünk Betlehembe” c. CD anyagának rögzítésével megvalósíthattam azokkal a kiváló művészemberekkel, akikkel az isteni gondviselés megajándékozott. Akik, nevezetesen: Pálmai Árpád – karnagy, egyház-zenész, énekes, aki hitelesen, szép hangon énekel gregoriánumokat. Akit megkérhettem arra, hogy a népénekeket együtt énekeljük, váltva, és közösen. És felénekelte Liszt Ferenc: Áve Maria-ját. orgonakísérettel. A “tabulatúra régi zene együttes”, melynek vezetője Rossa Levente hegedűművész Az együttessel egy szakmailag nagyon gondos teremtő munka részesei lehettünk. Hegedűs Valér zongora-, és orgona-művész pedig régi muzsikus társam. A szakmai és szellemi-lelki odaadás felől nem volt kétség. Az álmom az volt, hogy gregoriánumok szólaljanak meg, hogy magyar zeneszerzők Máriáihoz írott művei közül választhassak orgonakísérettel, népénekek ősi hangszerekkel, férfi és nő imádságaként, fiatal és idős ember imái zengjenek a lelkekbe. Máriához írott versek szólalhassanak meg. Hét verset választottam a felvételre. Nagy ajándéka ennek a cd-nek, és még erősebb tartalmat tudott adni illetve hirdetni a világnak, hogy Pálmai Árpád művészetével és gyönyörű hangjával megismerkedhettem. Nem csak a nők, és az öreg asszonyok szoktak imádkozni, hanem a férfiak és a fiatal emberek. Sőt, annak még nagyobb ereje van. Az első CD adventre készült. A második CD pedig kronologikusan kapcsolódik az előzőhöz az “ómagyar Mária-siralom”-tól Tehát a húsvét időszakától Mária életét követve Szűz Mária mennybemeneteléig. Bízom benne, és imádkozom azért, hogy Istentől áldott legyen a próbák ideje, mint a hangfelvétel időszaka. Mindannyian teljes lényünkkel szolgálhassuk a nemes célt. Az első lépés Mária, őáltala jutunk legközelebb Jézushoz, ő közbenjár Jézusnál értünk, hogy a teremtő isten elé vigye ügyeinket, s hogy irgalmat, megbocsátást nyerhessünk.

 

Mi az álmod, a jövő terved?

 

Ezt a zenei CD-t befejezni.

 

 

 

Cikk:


Scharek János György

Napsugár Anna  menedzsere

Fotó:

Kaszás Bence

 

Ez a webhely a böngészés tökéletesítése érdekében cookie-kat használ. Részletek

Egy EU-s tövény alapján kötelező tájékoztatni a weboldalunkra látogatókat, hogy a weboldal cookikat használ. Ha ezzel nem értessz egyet, akkor a böngésződ megfelelő beállításait használva tiltsd le a cookik tárolását!

Zár