A „termék” nagyon tág jelentésű szó: jelölhet kézzel fogható árut, iparcikket, gyári gyártmányt, de akár szellemi vagy biológiai „eredményt” is (pl. „a kutatás terméke”, „a föld termékei”). A jó szinonima attól függ, milyen szövegkörnyezetben használod – mást írsz egy webshopba, mást egy jogi szövegbe, és mást egy marketingcikkbe.
Főbb szinonimák jelentés szerinti csoportokban
Általános, hétköznapi értelemben (bolt, webshop, kereskedelem):
-
áru
-
árucikk
-
cikk
-
portéka (inkább beszélt, kicsit régies, „piacos” hangulatú)
-
holmi (árnyalatnyit leértékelő, „cucc”, „fityfiritty” érzete lehet)
Ipar, gyártás, technika:
-
gyártmány (konkrétan valamely gyár, cég előállított terméke)
-
iparcikk (fogyasztási cikk, használati tárgy – pl. műszaki cikkek)
-
készítmény (gyógyszer, vegyi áru, kozmetikum, élelmiszer: „gyógyszerkészítmény”, „kozmetikai készítmény”)
-
produktum (kissé választékos, gyakran szakmai vagy ironikus: „ez is egyfajta produktum”)
Mezőgazdaság, természet:
-
termés (növényeknél: „alma termés”, „gabona termés”)
-
termény (gabona, takarmány, mezőgazdasági áru – „gabona-termény”)
-
termelvény (régies, inkább nyelvtörténeti, szakmai szövegekben)
Átvitt értelem, elvont:
-
eredmény („a közös munka eredménye ez a könyv”)
-
alkotás („művészeti termék” helyett szebb: „alkotás”)
-
gyümölcs („fáradozásaink gyümölcse” – képes, irodalmi jellegű)
-
származék („kőolajszármazék”, „szó származéka” – szűkebb, szakszó)
Melyiket mikor érdemes használni?
-
Webshop, termékoldal, árlista
Itt a legtöbbször a „termék” + „áru”, „árucikk”, „készítmény” kombináció működik jól.
-
„termék leírása”, „termékadatok” – ez a legsemlegesebb.
-
„árucikk” – inkább jogi, kereskedelmi, szabályzatokban.
-
„készítmény” – ha pl. kozmetikumról, tisztítószerről, gyógyszerről írsz.
-
Marketing, szövegírás, SEO
Itt érdemes variálni a szavakat, de vigyázni a hangulattal:
-
„termék” – alap.
-
„megoldás”, „ajánlat”, „szolgáltatás” – ha nem csak tárgyról van szó, hanem csomagról, élményről.
-
„kollekció”, „választék” – több termék együtt.
-
Szakmai, jogi, gazdasági szöveg
-
„termék” + „árucikk”, „gyártmány”, „iparcikk”, „termékcsoport” – formálisabb.
-
„produktum” – ha a hangsúly az előállításon, teljesítményen van.
-
Kreatív, irodalmi szöveg
-
„alkotás”, „mű”, „gyümölcs”, „eredmény” – szebb, kevésbé „üzletszagú”.
Rövid példamondatok
-
„Webáruházunk több száz minőségi terméket kínál.”
-
„A legújabb magyar gyártmányok kiválóan versenyeznek a külföldi árukkal.”
-
„Ez a krém gyógynövényalapú készítmény érzékeny bőrre.”
-
„A szőlő idei termése kivételesen jó volt.”
-
„Ez a könyv több éves kutatómunka eredménye.”
-
„Az egész sorozat a mai popkultúra sajátos produktuma.”