ÁLOMBAN ÉBREN – AWAKE IN A DREAM -bemutatjuk a Meszecsinka új korongját

Álomban ébren - Awake in a dream Fotó: Csengeri Viktorina Design: Biljarszki Maxim, Kelényi Gabriella
Hirdetés
Hirdetés
Álomban ébren - Awake in a dream Fotó: Csengeri Viktorina Design: Biljarszki Maxim, Kelényi Gabriella
Álomban ébren – Awake in a dream
Fotó: Csengeri Viktorina
Design: Biljarszki Maxim, Kelényi Gabriella

Álom és ébrenlét – ennek a kettőnek a papirusz vékonyságú határmezsgyéjén “lavírozik” a 2009-ben alapított Meszecsinka csapatának – Oláh Annamari – ének, fuvola Biljarszki Emil – gitár, billentyűk Krolikowski Dávid – ütőhangszerek Vajdovich Árpád – nagybőgő, basszusgitár – vadonatúj korongja.

Megfordultak már számos neves budapesti és vidéki fesztiválon: zenéltek a SZIN-en, VIDOR-on, vagy épp a  BábelSoundon, de felléptek már a Mesterségek Ünnepén, a Művészetek Völgyében, vagy épp a  Szegedi Várjátékok rendezvényén is. Ezrek előtt mutatkoztak be a Clark Ádám téren felállított nagyszínpadon, zenéltek együtt a MÜPÁ-ban.

Hirdetés

Külföldön is bemutatkoztak már a nagyérdeműnek: megfordultak már Lengyelországban, Csehországban, Görögországban, Ausztriában, de ugyanigy  zenéltek már a horvát, a szerb, a szlovén, a szlovák, a bolgár, -vagy épp Nyugat-Európában szétnézve –  a  németországi közönségnek is.

Tevékenységüket itthon a Fidelio is méltatta:

A legeredetibb hangzásokat ebben a zenekarban fedezhettük fel…a Meszecsinka igazi
világzenét játszó együttes, érdemes rájuk odafigyelni.
A zenekar hangzásvilága egyszerre pszichedelikus, ugyanakkor egyszerre tüzes, ledér, andalító és vibráló, miközben Oláh Annamária énekesnő hangja és gesztusai egy igazi varázsvilágba repítik el azokat, akik ellátogatnak a zenekar koncertjére.

Ahogy az E-kultúra fogalmaz:

“Ez a koncert olyan volt, mintha egy papnőt néznék, aki miközben zenei kísérettel templomi szertartást végez, nem mellékesen megvillantja nekünk az örök nőt, aki pár visszafogott mozdulattal (mozdul a csípő, lebeg a kéz) képes bármely férfiembert elbűvölni. Táncától az összes rejtői légiós kocsmában kitörne a verekedés, eldöntendő, kinek legyen joga nézni Oláh Annamarit.”

Az ÁLOMBAN ÉBREN – AWAKE IN A DREAM azonban nemcsak, hogy az álmok homályos, fátyolos, elmosódott, pasztelles és visszafogott világát idézi, akik az albumot megvásárolják, a csapat eddigi egyik legegységesebb, sőt, egyszersmind, legmarkánsabb, sőt tovább megyek, hátborzongatóan kiváló anyagát tehetik a CD lejátszójukba. A korongon egyszerre teret nyer a népdal és a progresszív rock, a transzcendencia és az improvizáció.

Na de, menjünk végig a korong öt trackjén! Az egyes dalokról a csapat így nyilatkozott:

Könnyű: Egy nehéz időszakban született a szöveg első fele, az utolsó versszak hónapokkal később. Mégis csak jó naivnak lenni, és bízni, bízni, bízni. Emil hozta a zenei témát, majd együtt fejeztük be. A szám hangulata is ezt a naivságot, az élethez való könnyedebb hozzáállást segíti.
Nehéz: Ez is abból a nehéz időszakomból származik, tulajdonképpen együtt született a “Könnyű” szövegével. Az alap téma, a dallam, amit a saz hoz, és akíséret olyan súlyos, hogy rögtön tudtam, hogy ez a szöveg ide teremtődött, pedig nem dalszövegnek íródott.
Ti: A szöveg: félálomban történt meg ez Annamarival. A zene egy tökéletes
improvizáció, az egyetlen szám a lemezen, amelyhez semmi utómunkát nem
tettünk hozzá.
Miért nem látsz? : Szintén improvizációból született, a dob és basszus kezdte ezzel a furcsa ritmussal, amitől egyikőnk sem tudott elszakadni. A szöveg szintén Annamari félálomban érzékelt világából származik, ezért az ének is így kapcsolódik a zenéhez: néha-néha megszólal, hogy emlékeztessen.
Felülről fúj: A népdal jól feküdt a próbán felmerült 5/4-es témára, a vége felé Árpi és Karen progresszív rockos témái hallhatók.

Hajnalban: Ebben a népdalban nem a hagyományőrzést, hanem a transzcendenciát kerestük. A tizenöt perces darab elsőre született meg, mindenféle megbeszélés nélkül és hűen tükrözi a próbákon uralkodó hangulatokat. A stúdiófelvétel is meglepetést hozott: bár meg volt már szerkesztve a darab, nem akaródzott a zenekarnak abbahagyni a végén. Így tiszta improvizációból jött a visszatérés, amely olyan jól sikerült, hogy ez a változat került rá a lemezre. Keveréskor hozzátettünk egy erős személyes élmény felvételét: egy ciprusi templomban felvett emberi és madáréneket.

Meszecsinka lemezbemutató az Everness Fesztiválon:

Meszecsinka lemezbemutató a Kobuci Kertben:

Széles L. Gábor
2016.06.30

Mondd el a véleményed

Ma Pál Utcai Fiúk-buli a VOLT-on

Majka és Curtis a Sopronban a VOLT-on