Az újranyitás az otthoni munkavégzés után olyan változás, ami sok kihívással és feszültséggel jár: újra kell gondolni a munkafolyamatokat, gyors döntéseket kell hozni, kezelni kell a munkatársak esetleges félelmeit. Hogyan lehet szervezeti szinten támogatni ezt a folyamatot, különös tekintettel a vezetőkre, akiknek a saját bizonytalanságukkal is szembe kell nézniük?
Dr. Bikfalvi Réka, egészségpszichológus, a stresszkezelő és kiégésmegelőző munkahelyi fejlesztő programokat kínáló Nyugizóna vezetője osztja meg erről a tapasztalatait.
Feszültséget okozó helyzetek a munkahelyeken az újranyitás kapcsán
A vezetők számára azért különösen nehéz ez a helyzet, mert nekik kell állást foglalni arról, hogy mi hogyan történjen.
– Az első kérdés az, hogy a vezetők egymás között el tudták-e dönteni, hogy mi legyen az irány, meddig tartanak az általuk megszabott határok, és hol lehet valamennyi rugalmasságot engedni a dolgozóknak. Meg kell állapodniuk abban, hogy mi lesz a protokoll, milyen ütemben, milyen lépéseken keresztül történik az újranyitás. Ha nincs egy ilyen konkrét elképzelés, ami mögé a vezetők teljes mellszélességgel felsorakoznak, akkor biztosan nehéz és stresszes lesz a folyamat. A második nagy kérdés az, hogy a vezető mindezt hogyan kommunikálja. Nincs olyan megoldás, ami mindenkinek jó. Bármilyen alaposan előkészítik is az újranyitást a vezetők, biztosan lesz olyan, akinek nem fog tetszeni. Ez is feszültséget jelent, erre is fel kell készülni lelkileg – mondta Dr. Bikfalvi Réka.
Amire építeni lehet: a korábbi tapasztalatok
– A tavaly nyári újranyitási tapasztalatokra lehet, sőt kell építeni. Előfordulhat, hogy onnan vannak olyan rossz tapasztalatok, amelyek megakadályozzák a vezetőket abban, hogy most szabadon tudják meghozni a döntéseiket. Egészségfejlesztő és coaching pszicológusként abban segítünk, hogy megtalálják a saját válaszaikat. Először megnézzük, hogy a korábbi hasonló helyzetben milyen tapasztalatok születtek, hogyan sikerült a helyzetet megoldani, van-e ezzel kapcsolatban esetleg olyan trauma, amit fel kell dolgozni, vagy éppen egy kis módosítással, finomítással fel lehet használni őket újra. Megnézzük azt is, hogy vannak-e változás-menedzsmenttel kapcsolatos pozitív tapasztalatok. Minden cégnél rengeteg változást kellett kezelni már korábban is, ezért biztos, hogy találunk olyan példát, amire most építeni tud a vezető – részletezte a szakember.
Reális helyzetértékelés
– A pozitív erőforrások és tapasztalatok feltárása mellett beszélünk arról is, hogy a vezető fejében mi a legeslegrosszabb forgatókönyv, ami megtörténhet. Egy pszichológus itt tud igazán segíteni. Eleve realitáskontrollt ad, hiszen sok mindent elképzel mindegyikünk, de ezek közül nem mindennek van valós esélye. Átbeszéljük a legrosszabb eseteket, és segítünk rájuk felkészülni. Fontos téma a felelősségvállalás kérdése is: érzi-e a vezető, hogy hol van a határ, ameddig felelősséget vállalhat, és hol van az, ahol már nem. Személyiségfüggő ez is: egy nagyon aktív, dinamikus, megoldásorientált ember hajlamosabb esetleg mások felelősségét is magára venni. Nagyon fontos, hogy a vezetők ne higgyjék, hogy egyedül vannak. Azonosítani kell, hogy kire számíthatnak, milyen támaszaik vannak. Egy-két konzultáció segít abban, hogy egy vezető reálisan átlássa a helyzetet, és nyugodtabb, higgadtabb lelkiállapotban tudja az egész újranyitási folyamatot kezelni – mondta Nyugizóna vezetője.
További információ: www.nyugizona.hu