-
Gyűjtsd össze az adatokat
-
feladóvevény / nyugta (ragszám, MPL azonosító, ajánlott szám stb.)
-
feladás dátuma, postafiók / postahely
-
címzett neve, címe
-
a csomag tartalmának rövid leírása, becsült értéke (számla, rendelés-visszaigazolás).
-
-
Ellenőrizd a nyomkövetést
-
Nézd meg online, hogy hol „ragadt be” a küldemény (feladva – feldolgozás alatt – kézbesítés alatt stb.).
-
Belföldi MPL, ajánlott, értéknyilvánított küldeményeknél általában 30 nap körül tekintik elveszettnek, ha nem mozdul az állapot.
-
-
Reklamáció/kártérítés benyújtása
-
Személyesen bármely postán kérhetsz reklamációs nyomtatványt elveszett csomag miatt.
-
Írásban / online: a Magyar Posta ügyfélszolgálatán keresztül lehet bejelentést tenni (űrlap + csatolt bizonylatok).
-
Tipikusan szükséges: feladóvevény másolata, értéket igazoló dokumentum (számla, rendelés visszaigazolása), személyes adatok, elérhetőség.
-
-
Határidők, kártérítés logikája (általános gyakorlat)
-
A csomagot általában feladás után 30 nap múlva lehet hivatalosan elveszettnek tekinteni.
-
Kártérítési igényt jellemzően 6 hónapon belül lehet benyújtani a feladástól számítva.
-
„Nem könyvelt” (sima levél, olcsó, nyomkövetés nélküli) küldeményekre általában nincs kártérítés.
-
Könyvelt (ajánlott, MPL, értéklevél, értéknyilvánítás) küldeményeknél van kártérítési átalány, illetve értékigény – de csak igazolt értékig.
-
Értéknyilvánítás nélkül általában a feladási díj sokszorosát térítik (pl. az ÁSZF-ben rögzített szorzóval), nem automatikusan a teljes tartalomértéket.
-
-
Mire érdemes figyelni legközelebb?
-
Drágább küldeményre mindig kérj könyvelt szolgáltatást (ajánlott, MPL) és értéknyilvánítást.
-
Cím pontos, jól olvasható kiírása, irányítószám ellenőrzése.
-
Feladóvevényt mindig őrizd meg, mert nélküle gyakorlatilag esélytelen a kártérítési folyamat.
-
Javasolt cím a cikkhez
Elveszett csomag bejelentése Postán – így indíts reklamációt lépésről lépésre
Kapcsolódó témájú (általános) olvasnivaló-ötletek / linktípusok
(A konkrét linkeket a saját oldaladon, vagy friss kereséssel érdemes beilleszteni.)
-
„Magyar Posta – reklamáció és kártérítés hivatalos tájékoztató”
-
„Magyar Posta – belföldi küldeményekkel kapcsolatos információk”
-
„Nyomtatványok és űrlapok elveszett/sérült küldemény bejelentéséhez”
-
„Fogyasztóvédelmi cikk: mikor jár kártérítés elveszett csomag esetén?”