Goriot apó olvasónapló

Hirdetés

Goriot apó olvasónaplója egy apai szeretetről, pénzről és önzésről szóló történetet foglal össze, amely Párizs kis panziójából nyit képet az egész társadalomra. Az idős tésztagyáros mindenét a lányaira áldozza, akik végül magára hagyják őt, miközben egy fiatal joghallgató, Rastignac a saját felemelkedésének árát tanulja meg.

Alapadatok, helyszín, idő

  • Szerző: Honoré de Balzac.

  • Műfaj: realista regény, a „Emberi színjáték” ciklus része.

  • Helyszín: Párizs, főleg Vauquer-né olcsó penziója és az arisztokrata szalonok.

  • Idő: 1819 körül, a restauráció korának Párizsa.

A regény egyetlen városrészből, a Neuve-Sainte-Geneviève utcai panzióból mutatja meg, hogyan épül fel a pénzre és érdekekre épülő társadalom.

Főbb szereplők röviden

  • Goriot apó – egykor tehetős tésztagyáros, aki minden pénzét két lányára, Delphine-re és Anastasiera költötte; szegényen, de rajongó apaként él a panzióban.

  • Eugène de Rastignac – vidéki, vagyontalan joghallgató, aki Párizsba jön szerencsét próbálni, és lassan megérti, hogy a társadalmi felemelkedés ára erkölcsi kompromisszum.

  • Vautrin – titokzatos, cinikus bűnöző, aki nagy társadalmi tapasztalatokkal bír, és veszélyes „alkukat” ajánl Eugène-nek.

  • Delphine de Nucingen – Goriot fiatalabb lánya, bankár felesége, apját szégyelli, de a pénzét és érzelmeit kihasználja.

  • Anastasie de Restaud – Goriot idősebb lánya, arisztokrata férjnél, szeretője szerencsejáték-adósságait apjával fizetteti.

  • Vauquer-né – a panzió tulajdonosa, kicsinyes, pénzsóvár, tipikus „kispolgár”.

Cselekmény röviden – fejezetlogika szerint

  1. A panzió világa
    A történet Vauquer-né piszkos, olcsó panziójában indul, ahol többféle társadalmi réteg képviselői laknak: Eugène de Rastignac, Goriot apó, Vautrin és más mellékszereplők. A lakók eleinte gyanakvással, megvetéssel nézik Goriot-t, aki egyre szegényebb lesz, szobáját is folyton olcsóbbra cseréli.

  2. Rastignac találkozása az „úri világgal”
    A fiatal jogász unokatestvére, de Beauséant vikomtné révén belekóstol a párizsi arisztokrácia csillogó, de kegyetlen világába. Rájön, hogy kapcsolatokkal, pénzzel és intrikával gyorsan lehet emelkedni – de ez gyakran erkölcsi romlással jár.

  3. Goriot és lányai
    Fokozatosan kiderül, hogy a „titokzatos” fiatal nők, akik néha Goriot-hoz járnak, valójában a lányai. Goriot egész vagyonát annak idején rájuk költötte, hogy fényes házasságot kössenek, most pedig ő egy nyomorúságos panzióban él, miközben a lányai csak akkor keresik, ha pénzre van szükségük.

  4. Vautrin ajánlata
    Vautrin erkölcsileg kétes „üzletet” ajánl Eugène-nek: ha elveszi a szegény, de kitagadott Victorine-t, ő „gondoskodik róla”, hogy a lány bátyja „véletlenül” meghaljon egy párbajban, így Victorine óriási vagyont örököl. Eugène végül visszariad ettől, Vautrint pedig leleplezik és letartóztatják.

  5. A lányok erkölcsi bukása
    Delphine és Anastasie egyre mélyebbre süllyednek az adósságokban, szeretőkben, hazugságokban. Goriot apó mindkettőt segíti, amíg csak egyetlen frankja marad, miközben ők a társaság előtt szégyellik „a tésztagyáros apát”.

  6. Goriot összeomlása, halála
    Amikor a lányai újabb és újabb pénzeket követelnek, az öreg ebbe lelkileg és testileg is belerokkan. A végén már semmije sincs, adósság, elzálogosított járadék és betegsége marad. Haldokló ágyán is csak a lányairól beszél, nekik bocsát meg, magát hibáztatja, amiért így nevelte őket.

  7. Temetés, Rastignac döntése
    Goriot apót szinte teljesen magára hagyják: a lányok nem mennek el a temetésére, csak hintót küldenek, hogy „formailag” jelen legyenek. Rastignac a temetés után a párizsi temetőből a városra nézve kimondja: harcot indít Párizs ellen, elhatározza, hogy a maga módján, de feljut ebben az embertelen világban.

Főbb témák, tanulságok olvasónaplóhoz

  • Apai szeretet és önfeláldozás: Goriot apó végletes önfeláldozása azt mutatja, hogy a szeretet is torzulhat, ha nincs benne önbecsülés.

  • Pénz és társadalmi rang: Párizs világa a pénz körül forog; az érzelmeket is gyakran pénzben és érdekben mérik.

  • Karrier és erkölcs: Rastignac dilemmája – lehet-e „tiszta kézzel” felemelkedni egy romlott társadalomban?

  • Szülő–gyermek kapcsolat: Balzac kegyetlenül ábrázolja, hogyan válhat egy szülő „kifacsart narancscsá” a saját gyerekei kezében.

Hirdetés
Mondd el a véleményed

A Pál utcai fiúk olvasónapló – fejezetek röviden, érthetően

Petőfi Sándor Az apostol olvasónapló