A már ismert Lélekkel az Egészségért Alapítvány egészségfejlesztő- és coaching pszichológus csapata nemcsak a tanároknak, gyerekeknek segít a Sulinyugi programjukkal, hanem a munkahelyeken is rendszeresen jelen van kiégést megelőző és stresszkezelő szolgáltatásokkal. Nyugizóna programjaikra most van igazán szükség, hiszen mindenkit érint a járvány okozta stressz növekedés, kb. 4,5 millió munkavállalót érintő probléma ez. A korlátozások és az emiatti átszervezések pandémiás fáradtságot okoznak, ez pedig a kiégés veszélyeit is növeli. A kiégés túlzott erőfeszítéses fázisában a felnőttek 86%-a érintett, a munkaképes állapot romlik, a teljesítmény akár 50%-kal csökkenhet. Sok cég már most odafigyel a kulcsembereik és a munkavállalóik lelkiállapotára, hogy képesek legyenek a nehézségek alatt is a munkára koncentrálni, higgadtan együttműködni. A pandémiás időszakban a szakemberek most új Nyugicsomagokkal és Harmónia kártyákkal segítik a cégeket.
Egy nagy sikerű vállalat mögött mindig kiegyensúlyozott dolgozók állnak
Ha a cégnél felbomlik a megszokott rend és „nyugalmi” szint, és az a munka rovására megy, végeredményben a bevételi görbére lesz negatív hatással. Fontos, hogy mindig szem előtt tartsuk: a munkavállalók is emberek, érzésekkel, vágyakkal, érdekekkel, melyek, ha nagyjából sínen vannak, akkor a munkafolyamatok is folyhatnak egészségesen, a saját medrükben, halmozódó hibák és céges veszteségek nélkül.
Dr. Bikfalvi Réka, egészségfejlesztő szakpszichológus, a Lélekkel az Egészségért alapítvány vezetője részletezi, hogy a járvány óta minden munkahelyen felborult a rend, aminek kezelésében elkel a pszichológusi segítség.
Milyen problémákkal keresnek pszichológiai segítséget a cégvezetők?
A munkahelyek gyors pszichológiai segítséget igényelnek a járvány kitörése óta, amit a Nyugizóna csapat online konzultációkkal, csoportos programokkal meg is tudott adni a hozzájuk fordulóknak. A legtöbb esetben három téma köré csoportosíthatóak a megkeresések: egy-egy kulcsember teljesítmény- és mentális egészségügyi állapotának a romlása miatt aggódtak, a szervezeti átalakítások miatti belső feszültségek kezelését akarták megoldani, illetve kríziskezelésben, gyászfeldolgozásban kértek segítséget.
– Előfordul, hogy egy kulcsember 2-3 munkakört kell ideiglenesen ellásson, sokszor az ő vezetői is nagyon túl vannak terhelve, így tőlük is kevés támaszt kap. A kiégés elején, a túlzott erőfeszítés fázisában a felnőttek 86%-a eddig is érintett volt, így ez a plusz megterhelés nem jön jól. A „minden feladatod fontos, és csak te tudod megcsinálni” helyzetben őrlődnek, keveset alszanak, elhanyagolják a saját szükségleteiket, így a kiégés folyamatában lejjebb csúsznak a lejtőn: állandóan a munkán szoronganak, ugyanakkor emiatt kevésbé hatékonyak, konfliktusokba keverednek, motivációjuk csökken. Mindeközben a munka-magánélet egyensúly teljesen felborul, aminek a kezeléséhez már nincs energiájuk, a felmondáson gondolkoznak már. Ebbe a folyamatba avatkozunk be a Harmónia kártya szolgáltatásunkkal, amivel megállítjuk a folyamatot, és segítünk nyugodtan átgondolni a helyzetet. A Harmónia kártyát a cég akár jutalmul is adhatja a munkatársuknak, az egyéni konzultációkkal támogatjuk abban, hogy képes legyen helyre tenni azt, ami a kontrollja alatt van, és újra a munkára tudjon koncentrálni – mondta a szakember, aki azt is kiemelte, hogy a szervezeti átalakítások, átszervezések, leépítések a dolgozók elköteleződésére rossz hatással vannak, ezért a cégek prevenciós lépésként is igénybe vesznek pszichológiai szolgáltatást mostanában.
– Ezekben az esetekben az segít, ha célzottan olyan pszichológiai információkat adunk át, csoportos vagy egyéni programokkal, amiket a konkrét helyzetben magukra formálva tudnak használni. A dolgozók élnek az online konzultációs lehetőséggel, illetve az online workshopokra csoportosan is szívesen bejelentkeznek. A vezetőket kiemelten támogatjuk a változtatás időszakában, ami azonnali coaching és pszichológiai segítséget jelent (hotline), ezáltal képesek lesznek elvonatkoztatni érzelmeiktől, a cég szempontjából előnyös és felelős döntéseket hozni, ezzel megkönnyítve a céges folyamatok zökkenőmentes működését – hangsúlyozta Dr. Bikfalvi Réka.
A gyászcsoportok sem ritkák a munkahelyen, hiszen a veszteség a vírus miatt, vagy ettől függetlenül is jelen van az életünkben. A járvány óta fókuszban van a halál témája, ezért bármilyen okból vesztenek el kollégát a cégek, jobban felkavarja a munkavállalókat, mint eddig. Ez az időszak az egyéni problémákat is kiélezi, ezért krízisbe kerülhetnek az egyes munkavállalók, ami beszűrődik a munkahelyre, befolyásolja a munkahelyi légkört. A vezetők örülnek, ha ezeknek a témáknak a kezelését szakemberre bízhatják.
A pandémia alatt előkerülnek a nem kezelt feszültségek a cégnél
A szakemberek tapasztalata szerint most a járvány a vezetők higgadtságát, mentális erejét és az együttműködést, a kommunikációt teszi a leginkább próbára a munkahelyeken. Az eddig nem látványos együttműködési nehézségek most a felszínre kerülnek, legyen az személyek vagy akár az egyes részlegek között. Az online jelenlét vagy a váltott műszakos munkarend több félreértésre ad lehetőséget, többet kell egyeztetni, ehhez viszont nagyobb nyugalom kell. Márpedig, ha nem kedvelünk valakit, eddig sem működött jól a munkakapcsolat, akkor most még több nézetkülönbség lesz közöttünk, még ingerültebben reagálhatunk. Ezeket a belső konfliktusokat időben kell kezeljék a vezetők, amihez sokszor nekik sem idejük, sem energiájuk nem marad. Ilyenkor jól jön egy gyors szakmai segítség, ahol leveszik a vállukról az együttműködés támogatásának terheit.
A Nyugizóna egyedi szolgáltatásának lényege: a pszichológia és coaching ötvözése és a rendszeres jelenlét
A coaching önmagában az a módszer, amely a különböző élethelyzetben változtatni vágyó munkavállalóval személyesen foglalkozik, egyéni fejlődésében és érdekei elérésében segíti őt. A Nyugizóna ezt a szolgáltatást nyújtja, méghozzá pszichológus végzettséggel rendelkező szakemberek támogatásával, akik nem csupán a munkatársak egyéni változtatási és fejlődési folyamatát segítik elő, hanem a háttérben megbúvó lelki folyamatokat is kísérik, oldják az esetleges érzelmi gátakat. A körültekintő odafigyelés, a szélesebb körű témákban való kompetencia a munkavállalókban gyorsabban alakít ki bizalmat a szakemberek iránt, hamar kialakul a szakmai kapcsolat, hatékony és gyors lelki változásokat okozva. A megterhelő lelki folyamatok megoldásával hatnak a sikeresebb munkavégzésre is. A dolgozó tényleg a feladatára koncentrál, az aktív munkával töltött órák száma növekszik, a cég eredményei látványosan javulnak.
A munkahelyi problémák és feszültségek köre könnyebben kezelhető, ha a többi szempontot is ismerjük, ezért a munka helyszínén való rendszeres jelenlét segít a megoldásban. A pszichológus csapat tagjai a Lélek-boxutca programmal – a piacon egyedülálló módon – kimennek a cég munkavállalóihoz, megteszik feléjük az első lépést, megismerik a munkahelyi környezetet, rendszeres jelenlétükkel egy “lélek-boxutcát” alakítanak ki a munkahelyi “pályák” mellett. A munkavállalók megszakíthatják munkaköreiket, és gyors „szervízre” vagy navigálásra beugranak online vagy élőben a lélek-boxutcába, ahol biztonságban érezhetik magukat érzelmileg, lesz kihez fordulniuk a munkahelyi problémáikkal.
A Nyugizóna jótékonykodik is
A Nyugizóna partnerei jótékonykodnak is a szolgáltatásokon keresztül: tesznek a munkavállalókért és az iskolai stresszkezelést is támogatják. A projektjeikből származó bevételek 10%-át ugyanis a gyermekek egészséges pszichológiai fejlődésére szánja a csapat, így a velük való közös együttműködés által, minden megrendelő egyben a Sulinyugi jótékonysági program támogatójává is válik.
További információ: https://nyugizona.hu/