Reklamációnál szinte minden futárcég ugyanazt várja el: időben bejelentett panasz, pontos csomagazonosítás, jegyzőkönyv sérülés esetén, fotók a csomagról és a tartalomról, valamint az értéket igazoló bizonylat. Ezek hiányában nagyon gyakori, hogy a kártérítési igényt elutasítják.
Alapadatok: csomagszám, feladó/címzett, leírás
Reklamációnál kötelező megadni a csomag azonosítóját (csomagszám, fuvarlevélszám), a feladó és címzett adatait, az átvétel dátumát és a probléma rövid, lényegre törő leírását. A legtöbb cég online űrlapon kéri a panaszt, külön mezőkkel sérülésre, hiányra, késésre.
Jegyzőkönyv: mikor kell, mit tartalmazzon?
Ha az átvételkor látható a sérülés (benyomódott, szakadt, átázott doboz), a futárral azonnal kárfelvételi jegyzőkönyvet kell felvetetni, vagy a kézbesítési igazoláson rögzíteni a sérülés tényét. Sok futárcég csak akkor fogad el kárigényt, ha van ilyen jegyzőkönyv vagy bejegyzés, és külsérelmi nyom is látható volt. A jegyzőkönyv rögzíti az időpontot, a csomag állapotát és a futár/címzett nyilatkozatát, ami később bizonyítékként szolgál.
Fotók: mit kell lefotózni reklamációnál?
A legtöbb futárszolgálat kifejezetten előírja, hogy fotót kell csatolni:
-
a külső csomagolásról (doboz, címke, sérülés helye),
-
a belső csomagolásról (buborékfólia, kitöltés, áruvédelem),
-
a sérült termékről, illetve hiány esetén a csomag tartalmáról.
DPD-s segédlet szerint kifejezetten fontos, hogy látszódjon a csomagolás módja, mert a kártérítésnél vizsgálják, megfelelt-e az áru jellegének. Jogi elemzések is kiemelik: fotó és jegyzőkönyv nélkül a cég könnyen mondhatja azt, hogy nem bizonyítható, a szállítás során történt a kár.
Számla, értékigazolás, határidők
Kártérítéshez általában szükséges:
-
számla vagy bizonylat a termék értékéről (beszerzési vagy kereskedelmi számla),
-
ha javítható a termék, javítási árajánlat vagy számla,
-
a sérülés értékének becsült meghatározása.
A DPD-nél például belföldi sérülésnél, ha nincs külsérelmi nyom, 3 munkanapon belül kell jelezni a kárt, elveszett csomagnál 6 hónapos jogvesztő határidő van. A Magyar Posta és más szolgáltatók is saját, közzétett kártérítési szabályok szerint járnak el, jellemzően legfeljebb alapbiztosítási összegig.
Kapcsolódó olvasnivalók (kattintható linkek)
-
Elveszett, sérült csomagok, elutasított kártérítési igények – mire figyeljünk?
-
DPD – Reklamációk benyújtásához kitöltési segédlet (fotók, adatok, értékigazolás)
-
DPD – Reklamáció benyújtási határidők, fotókötelezettség, kárigény menete
-
A futárcég, vagy a feladó a felelős a sérült termékért? – D.A.S. JogSzerviz magyarázat