Jegyzőkönyv, fotó, csomagszám – mit kérnek a futárcégek reklamációnál?

Hirdetés

Reklamációnál szinte minden futárcég ugyanazt várja el: időben bejelentett panasz, pontos csomagazonosítás, jegyzőkönyv sérülés esetén, fotók a csomagról és a tartalomról, valamint az értéket igazoló bizonylat. Ezek hiányában nagyon gyakori, hogy a kártérítési igényt elutasítják.

Alapadatok: csomagszám, feladó/címzett, leírás

Reklamációnál kötelező megadni a csomag azonosítóját (csomagszám, fuvarlevélszám), a feladó és címzett adatait, az átvétel dátumát és a probléma rövid, lényegre törő leírását. A legtöbb cég online űrlapon kéri a panaszt, külön mezőkkel sérülésre, hiányra, késésre.

Jegyzőkönyv: mikor kell, mit tartalmazzon?

Ha az átvételkor látható a sérülés (benyomódott, szakadt, átázott doboz), a futárral azonnal kárfelvételi jegyzőkönyvet kell felvetetni, vagy a kézbesítési igazoláson rögzíteni a sérülés tényét. Sok futárcég csak akkor fogad el kárigényt, ha van ilyen jegyzőkönyv vagy bejegyzés, és külsérelmi nyom is látható volt. A jegyzőkönyv rögzíti az időpontot, a csomag állapotát és a futár/címzett nyilatkozatát, ami később bizonyítékként szolgál.

Hirdetés

Fotók: mit kell lefotózni reklamációnál?

A legtöbb futárszolgálat kifejezetten előírja, hogy fotót kell csatolni:

  • a külső csomagolásról (doboz, címke, sérülés helye),

  • a belső csomagolásról (buborékfólia, kitöltés, áruvédelem),

  • a sérült termékről, illetve hiány esetén a csomag tartalmáról.

DPD-s segédlet szerint kifejezetten fontos, hogy látszódjon a csomagolás módja, mert a kártérítésnél vizsgálják, megfelelt-e az áru jellegének. Jogi elemzések is kiemelik: fotó és jegyzőkönyv nélkül a cég könnyen mondhatja azt, hogy nem bizonyítható, a szállítás során történt a kár.

Számla, értékigazolás, határidők

Kártérítéshez általában szükséges:

  • számla vagy bizonylat a termék értékéről (beszerzési vagy kereskedelmi számla),

  • ha javítható a termék, javítási árajánlat vagy számla,

  • a sérülés értékének becsült meghatározása.

A DPD-nél például belföldi sérülésnél, ha nincs külsérelmi nyom, 3 munkanapon belül kell jelezni a kárt, elveszett csomagnál 6 hónapos jogvesztő határidő van. A Magyar Posta és más szolgáltatók is saját, közzétett kártérítési szabályok szerint járnak el, jellemzően legfeljebb alapbiztosítási összegig.


Kapcsolódó olvasnivalók (kattintható linkek)

Mondd el a véleményed

Csomagkár reklamáció GLS / DPD / MPL – így intézd 2025-ben

Csomagszám alapú panasz GLS, DPD, MPL esetén – így intézd gyorsabban