A Thomas Mann üdvözlése József Attila egyik utolsó, 1937 januárjában született verse: ünnepi köszöntő, ugyanakkor súlyos politikai és erkölcsi hitvallás a fasizálódó Európa közepén. A költő egy élő íróhoz szól, benne látja „fehérek közt az európait”, vagyis az igazi, humanista, szabad, felelős értelmiségit, akire egy egész kontinensnek szüksége van.
Keletkezés: válságban lévő költő, válságban lévő Európa
A vers Thomas Mann 1937. januári budapesti látogatásához kapcsolódik: a Nobel-díjas író a Magyar Színházban tartott nagyhatású előadást, amelyre a magyar szellemi élet színe-java kíváncsi volt. József Attila ekkor már súlyos testi-lelki válságban élt, anyagi gondokkal, kirekesztettség-élménnyel, és egyre reménytelenebb önértékeléssel.
Thomas Mann ekkorra már nyíltan a nácizmus egyik legfontosabb ellenfele volt: esszéiben, beszédeiben (pl. a „Német felszólamlás”) határozottan kiállt az ész, a humanizmus, a jogállam, a kultúra mellett. A magyar közegben, ahol erősödtek a jobboldali, antiszemita tendenciák, Mann alakja egyszerre jelentett reményt és szégyentükröt: megmutatta, milyen lehet egy valódi „európai” a „fehérek közt”.
A verset József Attila a látogatás előtti napon írta meg; felolvasni nem ő olvasta, de Hatvany Lajos rögtönzött német fordításban ismertette Mann előtt. A költemény így egyszerre konkrét alkalmi vers és egy költői testamentum része.
A vers alapképe: gyerek – apa, tanítvány – mester
A vers nyitóképe: „Mint gyermek, aki már pihenni vágyik / és el is jutott a nyugalmas ágyig, / még megkérlel, hogy: ‘Ne menj el, mesélj’…” – József Attila így helyezi el magát Mannhoz képest.
-
Ő maga a fáradt, bizonytalan „gyerek”, aki fél a rászakadó éjszakától (a történelem sötétjétől, a fasizmustól, az egyéni kilátástalanságtól).
-
Mann az a „mesélő”, a bölcs apa-mester, akit arra kér: maradjon, beszéljen, adjon értelmet és bátorságot, hogy ne „hirtelen szökjön rá az éj”.
Az apa-gyerek allegória végigvonul az egész versen: alárendeltséget, bizalmat, kiszolgáltatottságot fejez ki, de nem hízelgés, hanem őszinte, kétségbeesett kérés: „taníts, segíts, mutass utat”.
„Az igazat mondd, ne csak a valódit”
A vers egyik legismertebb sora: „Te jól tudod, a költő sose lódít: / az igazat mondd, ne csak a valódit” – itt a költő nemcsak Mannhoz, hanem minden értelmiségihez, sőt önmagához is beszél.
-
A „valódi” a puszta tény, adat, leírás.
-
Az „igaz” az a mélyebb erkölcsi, emberi igazság, amely túlmutat a puszta tényeken – az, ami „világítja az agyunkat”, ahogy a vers mondja.
A sor így az egész vers programmondata: ne elégítsenek ki bennünket a felszínes, manipulált magyarázatok; szükség van olyan írókra, gondolkodókra, akik kimondják a mélyebb igazságot a fasizmusról, kizsákmányolásról, hazugságról.
„Fehérek közt egy európait”
A zárósor – „fehérek közt egy európait” – máig az egyik legtöbbet idézett magyar verssor. Jelentése réteges:
-
A „fehérek” itt nem bőrszín, hanem civilizációs kategória: a „fehér ember” mint önmagát felsőbbrendűnek tartó, gyarmatosító, náci típus.
-
Az „európai” ezzel szemben a valódi kulturális és erkölcsi minőséget jelenti: aki nem a faji felsőbbrendűségre, hanem az emberi méltóságra, szolidaritásra, szabadságra épít.
József Attila így Mann alakjában nemcsak egy német írót, hanem az európaiság eszményét üdvözli: azt a reményt, hogy a kontinens még visszafordítható a barbárság felé vezető útról.
Utólagos kritikák rámutatnak: tragikus irónia, hogy éppen ez a „fehér–európai” megkülönböztetés is belecsúszhat olyan hierarchiákba, amelyek később újabb kirekesztésekhez vezetnek – a sor egyszerre felemelő és problematikusan előrevetítő.
Miért kulcsvers József Attila életművében?
-
Történelmi pillanat: 1937-ben Európa a háború és a diktatúrák felé sodródik, a magyar politika is jobbra tolódik; a vers ennek a tudatában született, tiszta politikai-erkölcsi állásfoglalásként.
-
Személyes testamentum: a költő saját kívülállását, meg nem értettségét is beleírja; egyszerre beszél „mi”-ben (kollektívum) és mélyen személyesen.
-
Esztétikai csúcspont: formai szempontból is kiemelkedő – szabadabb ritmus, beszélgető, mégis emelkedett hang, sűrített metaforák (gyerek–apa, fény–sötét, Hans Castorp–Madame Chauchat utalás Thomas Mann A varázshegy című regényére).
Nem véletlen, hogy a magyar irodalomtanítás máig kiemelt versként kezeli: egyszerre szól irodalomról, politikáról, erkölcsről, Európáról és az értelmiség felelősségéről.
-
József Attila: Thomas Mann üdvözlése – elemzés, keletkezés, motívumok
-
Thomas Mann üdvözlése – szöveg, jegyzetekkel (ELTE Sulinet)
-
Fehérek közt – József Attila: Thomas Mann üdvözlése (tanulmány)
-
A hét verse – József Attila: Thomas Mann üdvözlése (kommentárral)
-
József Attila: Thomas Mann üdvözlése – Mácsai Pál előadásában (videó)