Magyar Posta csomagpanasz és kártérítés 2025-ben – határidők, jogok, buktatók

Hirdetés

A Magyar Postánál elveszett, sérült vagy jelentősen késő csomag esetén jellemzően van kártérítési lehetőség, de szigorú határidőkhöz és feltételekhez kötve. A siker kulcsa, hogy időben és írásban reklamálj, és legyenek bizonyítékaid (feladóvevény, értéket igazoló bizonylat).

Fő határidők panaszra és kártérítésre

  • Panasz benyújtása: általános szabály szerint a feladás napjától számított 6 hónapon belül tehető panasz, ez jogvesztő határidő.

  • Elveszettnek nyilvánítás: csomagot általában a feladás után 30 nap elteltével lehet „eltűntnek” tekinteni, ekkor indítható érdemi kártérítési eljárás.

  • Vizsgálati határidő: a Postának 30 napja van a panasz kivizsgálására, amit indokolt esetben egyszer 30 nappal meghosszabbíthat.

Mikor jár kártérítés, és mikor nem?

  • Könyvelt küldeményeknél (ajánlott levél, tértivevényes ajánlott, MPL csomag, értéknyilvánított küldemény) a Posta felelőssége fennáll elveszés, sérülés vagy igazolt késés esetén, és kártérítési átalányt vagy a bizonyított értéket téríti.

  • Nem könyvelt (sima) levél, kiscsomag esetén az egyetemes postai szolgáltatás szabályai szerint nincs kártérítési kötelezettség, így ezekre általában nem jár pénzbeli kártérítés.

Hogyan kell panaszt tenni és kártérítést kérni?

  • Írásban célszerű reklamálni: Posta-ügyfélszolgálaton, online űrlapon vagy bármely postán leadott panaszbejelentéssel, a feladóvevénnyel és az értéket igazoló számlával/ rendelési visszaigazolással együtt.

  • Sérült küldemény: a Posta üzleti tájékoztatása szerint sérülésnél nagyon szoros határidők vannak, jellemzően a kézbesítéstől számított 3 munkanapon belül kell bejelenteni a problémát, különben könnyen elutasítják a kártérítést.

Tipikus buktatók, amik miatt elbukhatod a kártérítést

  • Nem könyvelt küldemény feladása értékes tartalommal: ilyen esetben elvesztéskor a Posta jogszabály alapján nem köteles fizetni.

  • Határidő-kicsúszás: ha a 6 hónapos jogvesztő határidő után jelzed a problémát, a kártérítési igény automatikusan esélytelen.

  • Nincs értéket igazoló bizonylat: magasabb kártérítéshez számla, rendelési visszaigazolás, számlamásolat szükséges; enélkül csak átalány vagy semmi nem jár.


Kapcsolódó olvasnivalók (kattintható linkek)

Mondd el a véleményed

Gyakori hibák csomagautomatáknál 2025-ben – és a megoldásaik

Elveszett postai csomag kártérítés – mit tehetsz, mennyi jár?