Mit tegyél, ha elveszett a csomagod csomagautomatánál?

Hirdetés

Ha a csomagautomatánál nem találod a csomagod, vagy üres rekeszt nyit az automata, azonnal jelezni kell a szolgáltatónak, és minél előbb panaszt tenni írásban. A jó hír, hogy ilyenkor nem te vagy a hibás fél, és jellemzően a futárszolgálat vagy a feladó kap kártérítést, majd ebből téged térítenek.

1. Azonnali lépések az automatánál

  • Ha kinyílt egy rekesz, de üres: a legtöbb automatán a kijelzőn azonnal tudod jelezni, hogy „nem volt csomag a rekeszben”.

  • Készíts fotót/videót az üres rekeszről, a képernyőről és az automatáról (helyszín, dátum, idő). Ez később bizonyíték lehet.

  • Ne engedd, hogy más használja a nyitókódot: a kódot kezeld úgy, mint egy kulcsot, ne add tovább, ne posztold ki.

2. Azonnal keresd az ügyfélszolgálatot

  • Minden szolgáltatónál (Magyar Posta automata, Foxpost, Packeta, GLS, stb.) külön ügyfélszolgálat és reklamációs csatorna van.

  • A Magyar Postánál például az automata után az ügyfélszolgálati telefonszámot kell hívni, ha a rekesz üres volt.

  • Foxpostnál és Packetánál online űrlapon, „bejelentési / reklamációs” felületen tudsz hibát jelezni elveszett vagy csomagcsere esetén.

3. Reklamáció benyújtása – mit írj bele?

  • Írd le: csomagszám, automata pontos helye, átvételi kód, dátum, időpont, mi történt (pl. üres rekesz, más csomag volt bent, kód nem működött).

  • Csatold a fotókat, videót, és ha tudod, a feladó adatait és a csomag értékét is (számla, bizonylat, rendelés visszaigazolása).

  • A legtöbb szolgáltató ÁSZF-je szerint a panaszt rövid határidőn belül (jellemzően 30 napon belül) kell benyújtani, de minél előbb teszed meg, annál jobb.

4. Ki kérjen kártérítést: te vagy a feladó?

  • A csomagküldő cégek jellemzően a feladóval állnak szerződésben, ezért sok esetben a feladó tud hivatalos kárigényt benyújtani.

  • Gyakori gyakorlat, hogy a szolgáltató a feladónak téríti meg a csomag értékét és a szállítási díjat, a feladó pedig visszafizeti neked a vételárat.

  • Webáruházas rendelésnél mindig keresd az adott webshop ügyfélszolgálatát is, mert fogyasztóként velük állsz jogviszonyban.

5. Ha nem reagálnak, vagy elutasítanak

  • Ha nem kapsz érdemi választ, vagy elutasítják a jogos panaszt, fordulhatsz békéltető testülethez vagy fogyasztóvédelmi hatósághoz.

  • 2025-ben kifejezetten indult fogyasztóvédelmi vizsgálat a tömegesen eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálatok miatt, jelezve, hogy az állam is kiemelten kezeli ezt a problémát.


Kapcsolódó olvasnivalók (kattintható linkek)

Mondd el a véleményed

Gyakori hibák csomagautomatáknál 2025-ben – és a megoldásaik

Elveszett postai csomag kártérítés – mit tehetsz, mennyi jár?