Pastor Anni
A kalocsai és matyó hímzések díszítették a legmodernebb divatkreációkat a kiemelkedő elit minőségű Anni Pastor Divatszalon bemutatóján a Római Magyar Akadémián (RMA) csütörtök este, amely egyben a magyar kézműves és gasztronómiai hagyományból is ízelítőt kínált az olasz közönségnek. A kortárs divat és a magyar hagyományok találkozásáról szólt a Heritage Collection elnevezésű divatbemutató, amely Anni Pastor kollekcióját vonultatta fel az olasz szakmai közönség előtt. A kifutón látott különleges művészi munkák hagyományos magyar díszítőelemeket – hímzést és csipkét -, valamint kézzel készített antik kiegészítőket ötvöznek art-dizájn elemekkel.
–Honnan indult a gondolat hogy divattervező legyél és miért a magyar motívumot választottad az Pastor Anni kollekció ékszerének?
-Egészen kicsi gyerekkorom óta tudtam, hogy a ruhák lesznek az életem. Először a babáimnak varrtam, majd a barátnőimnek és mivel egyre többen kerestek meg, hogy nekik is készítsek ruhákat megnőtt az önbizalmam és 18 évesen elindítottam az első vállalkozásomat ahol én terveztem és készítettem a zsengéimet.
-Azóta több évtized telt el és mostanra az Anni Pastor szalon Budapest egyik vezető divatmárkájává nőtte ki magát.
-Régóta foglalkoztattak a népi motívumok, de kellett egy szikra, ami lángra lobbantotta a fantáziámat. Az év elején Indiában töltöttem egy hónapot és volt időm átgondolni az eddigi munkásságomat. Úgy éreztem, hogy valami hiányzik még, ami felteszi a koronát az eddigi tevékenységemre. Látva a színes tradicionális indiai ruhadarabokat jutott eszembe, hogy a mi népművészetünket is élővé és hordhatóvá kellene tenni és a bevonni a hétköznapi ruhatárunkba.
-Divattervezői pályafutásod alatt melyik divatbemutató volt számodra a legnagyobb siker és miért?
-Ezt nem tudnám eldönteni, mert mindegyik bemutatómra nagyon sokan voltak kíváncsiak és rengeteg pozitív visszajelzést kaptam mind az ügyfeleimtől, mind pedig a szakmától. Számomra mindig az a bemutató a legfontosabb amire éppen készülök.
-Hogy indult el a szervezés hogy külföldön is bemutasd kollekcióidat eddig hova jutottál el a dizájn Matyó kollekcióval?
-Amikor megszületett az ötlet, hogy a magyar népművészet motívumaival, régi csipkékkel és hímzésekkel kombinált hordható kollekciót készítek, szinte adta magát a következő gondolat, hogy megismertessem hagyományainkat nemcsak itthon, hanem külföldön is. A Magyar Nemzeti Kereskedőház támogatta az elképzelésemet és segítségükkel az idén júniusban mutathattam be először a Heritage kollekciót külföldön, Moszkvában, Szentpéterváron és Jekatyerinburgban, várakozáson felüli sikerrel.
Az orosz közönség és a média lelkesen fogadta a rendezvényünket, ahol nem csak az Anni Pastor Couture hanem más magyar cégek és mesterek is prezentálták termékeiket. Ezt követte a novemberi római bemutatónk, ahol a magyar kézműipar remekeiből és a hagyományos magyar élelmiszeripari termékekből adtunk ízelítőt az olasz közönségnek.
-Barna Eszter, a divatház projektigazgatója említette: “A római magyar divatbemutató egyben az országimázs építését is szolgálta, hiszen az Anni Pastor Divatszalon, mint minden külföldi bemutatóján, most is teret adott a magyar kézműves hagyományok megismertetésének” . Nagy a visszhangja novemberi Római divatbemutatónak, mit láthatott a közönség?
-Igen, feltétlenül nagy visszhangja volt, a római közönségnek nagyon tetszett a rendezvény koncepciója, mert nem csak egy divatbemutatót láthattak, hanem egy olyan esten vehettek részt, ahol az összes érzékszervükre hatottunk. A látvány, a zene, az ízek, a ruhák és ékszerek tapintása, melyre a bemutatót követően került sor, olyan komplex élményt adott, mely a lelkekig hatolt.
–A kreációk között voltak olyan darabok, melyek a szegedi SZEFO Zrt. fonalfeldolgozóval együttműködésben születettek. A cég megváltozott munkaképességűek foglalkoztat. Hogy indult ez a kezdeményezés és dolgoznál-e a jövőben a ruháiddal kifutó modellként fogyatékossággal élő modellekkel?
-A SZEFO-val az együttműködésünk még friss, viszont annál inspirálóbb. Most dolgoztam először kötött, hurkolt anyagokkal, melyek más tervezői szemléletet kívántak. Kiss Sándor a cég vezérigazgatója mindenben készséges partner volt, az ötleteim megvalósítását illetően. A matyó mintás kötött ruha és kabát belopta a divatbemutató közönségének szívébe magát.
-Ami a fogyatékossággal élő modelleket illeti, úgy vélem, hogy nem kerülhetnek a divatszakmában sem hátrányos helyzetbe, sőt kifejezetten megtiszteltetés lenne egy olyan divatbemutatót csinálni, ahol fogyatékossággal élő modellek is bemutatnának a profi modellek mellett. Én magam is fontosnak tartom az esélyegyenlőséget és több mint 20 éve dolgozom együtt mozgássérült kollégámmal.
-Az RMA-n bemutatkozott az 1777-es alapítású hollóházi porcelángyár, valamint Molnár Nelli nemesfémből alkotott csipkeékszerei és Kutassy Zoltán ötvösmester szintén a magyar tradíció ihlette alkotásai. Öket is felvonultattátok a modelleken?
-A hollóházi porcelángyár termékei megjelentek a ruhákon is. Szeretem ötvözni a különböző textúrájú anyagokat, a porcelán ékszerek és díszítő elemek kiválóan illettek a koncepciómba. Molnár Nelli és Kutassy Zoltán csodálatos egyedi ékszereit az előtérben elhelyezett tárolókban szemlélhette meg a közönség Juhos cipőket és táskákat.
-Az olasz vendégek kóstolót kaptak a magyar gasztronómiai és borászati termékekből is. Az országimázsnak szentelt estét a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. támogatta. Mi visszhangja magyar boroknak?
-A vendégek el voltak ragadtatva a kiváló magyar boroktól. A mondás, hogy „tengerbe vizet…” megcáfolódott, mert az igaz, hogy a híres olasz borokkal nehéz versenyre kelni, de a változatosság és a zamatos magyar borok mégis taroltak. Ugyan ilyen sikere volt a Rex Ciborum márkanevű libamájnak és a Pick téliszalámiból készült ízletes falatkáknak is.
–Pénteken a magyar termékek iránt érdeklődő olasz partnerekkel tartanak megbeszéléseket a római magyar nagykövetség együttműködésével. Mi lesz a közös projekt az olasz partnerekkel?
-Erről még nem szeretnék beszélni, mert babonás vagyok…. annyit azért elárulhatok, hogy nagy lehetőség előtt áll az Anni Pastor Coture és egy nemzetközi együttműködés sem kizárt. A többi cég közül a Hollóházi porcelángyár a helyszínen is kötött üzletet ami remélhetőleg folytatódik a jövőben.
–Mi az álmod ami divattervezői területen még nem valósult meg?
-Szeretném tovább vinni és bemutatni a magyar kézműves hagyományokat itthon és külföldön, hogy büszkék lehessünk mindannyian a kultúránkra.
-Hol érhetnek el vásárlás és divatbemutató iránti érdeklődők?
-Több mint 20 éve élek a belvárosban ahol a műhelyem is található, a Haris közben minden kedves érdeklődő előtt nyitva áll a szalonom.
–Mit üzensz karácsonyra a fa alá a divatikon.hu olvasóinak a szeretet jegyében?
-Nőknek és nőkért dolgozom. Azt üzenem a hölgyeknek, hogy éljék meg a női minőségüket a maga teljességében, legyenek anyák és feleségek, szeretők és istennők. Egyik sem több vagy kevesebb, csak egy-egy aspektusa a Nőnek, de ha valamelyik is hiányzik, akkor nem tudunk kiteljesedni ebben a gyönyörű lehetőségben, hogy nőnek születtek.
Cikk villám interjú:
Napsugár Anna
siket fotóriporter
Fotók:
Pastor Anni engedélyével