Az élet értékei, szépségei Temesi Berci szemével – egy beszélgetés kivonatolva

Hirdetés
2013. szeptember 14-én jelent meg első önálló szólólemeze, az On Time, melynek lemezbemutatója a Budai Vár nagyszínpadán, a Magyar Jazz Napján volt.  15 éve munkálkodik a zenei pályáján, Artisjus díjas zenei rendező, 60 könnyűzenei nagylemezen közreműködik. Temesi Bercit a Karácsonykor megjelenő könyvéről kérdeztem, de kicsit beavatott mindennapi munkájába is.
Hirdetés
Örömmel értesültünk a Hangos könyved decemberi megjelenéséről. Mesélnél róla, hogy született meg maga az ötlet, mi inspirált arra, hogy ilyen formában osszad meg a gondolataidat?
A könyv volt az első az ötletek között. Volt már sok gondolatom előtte, például egy zenei oktatóanyag is, aztán valahogy úgy alakult, hogy nem azokra fordítottam megfelelő hangsúlyt, hanem inkább a könyvre és így három év alatt sikerült megírnom. Bár úgy gondolom, hogy amit megírtam egy hét alatt azt megjelenthettem volna ugyanúgy, csak kicsit ültem rajta, változtatgattam. Végül hasonló lett, mint amit évekkel ezelőtt megírtam. Annyival több most, hogy hat nyelven jelenik meg. Már nálam van az angol és a francia verzió. Ezek fognak megjelenni Karácsonyra. Elsősorban E-book formátumban, majd hangos könyvként is. A magyar változat pedig nyomdai formában is elérhető lesz januártól.
 
Miért gondoltad úgy, hogy a Hangos könyvedben Korbuly Péter „szólaltat” meg Téged, és miért nem Temesi Berci Temesi Bercit?
Sokszor gondoltam át ezt, hogy hogyan lehetne. Igazából a hangos könyv, nekem nem jutott elsőként az eszembe, csak a könyv. A lemezbemutató koncertemet szerettem volna úgy összekötni, hogy valami olyat adjak a közönségnek, ami nem csak arról szól, hogy leülünk, muzsikálunk, és jól érezzük magunkat, hanem ezen felül rendhagyó, nem hétköznapi, egy kicsit elgondolkodtató és úgy megy haza az ember, hogy valami többet kapott egy klubkoncertnél. Ezért arra a döntésre jutottam, hogy a dalok között idézetek hangzanak el a könyvemből. Hétköznapi nyelven van átadva és mindenki számára érthető. Garami Gabival barátommal dolgozom egy zenekarban, Vele mondattam fel a koncerten előadott dalokat összekötő idézeteket. A Magyar Televízióban a Lotto Showban dolgoztam együtt Korbuly Péterrel (Magyar Rádió hangja, szinkronszínész – a szerk.). A Lottó műsorban ő mondja el a számokat, amiket beolvasnak. Mindig borsódzott a hátam, amikor próbáltunk és csak a hangja szólt a monitorban. Annyira kedves ember volt és annyit segített, sokat beszélgettünk és összebarátkoztunk. A mai napig őrzöm az első levelét, amikor átküldtem neki a könyvet és válaszként azt kaptam, hogy ő ezt nagyon szívesen vállalja és ritkán olvas ilyet, és Máraihoz tudja hasonlítani. Péterre nem a választásom esett, hanem egyszerűen megtisztelő, hogy egyáltalán szóba állt velem ilyen szempontból. 
Egy igencsak nagylélegzetű munkafolyamatról van szó… 29 fejezet. Mennyi időt és hogyan dolgoztál a könyvön?
Időszakok voltak, összességéből három év alatt készült el, de természetesen nem mindennap telt el vele. Amikor éppen volt időm, vagy egy olyan inspiráció ért, amikor éppen egy mélyen megélt szituációban azt éreztem, hogy itt most újra tanultam, újra kaptam egy impulzust, leírtam. Így 29 fejezetbe tömörítettem össze. Szó van itt a szeretetről, a tiszteletről, arról, hogy, hogyan jutok el A-ból B-be, egyik pontról a másikra az életem során, a 33 évem alatt. Nem arról szól, hogy így kell élni, és nem is arról, hogy ez példaértékű, hanem hogy az én életem így működik. Nekem ez vált be, ezek a gondolatok, illetve ezeknek újrarendezése az életem során. Legfőképpen az energiáimról szól, hogy hogyan tudok csoportosítani jó energiákat és ezáltal, hogy tud jó irányba fejlődni a munkám, illetve a kapcsolataim, baráti viszonyaim, illetve a kommunikáció vagy bármi. Első sorban a minőségi dolgokra koncentrálok, legyen szó ételről, barátságról, kommunikációról, munkáról és ahhoz, hogy ezek minőségiek legyenek a gondolatnak is minőséginek kell lennie.
 
Rendkívül sokoldalú ember vagy. A különböző TV csatornák zenés műsoraiban közreműködsz, tanítasz és persze rengeteg előadóval dolgozol együtt, szerkeszted a weboldaladat. Hogyan bírod ezt a nyüzsgést? A hivatásod melyik részét szereted a legjobban?
Nem is tudom szétválasztani ezeket, mert így együtt működik. Ahhoz, hogy működjön jól az ember, ahhoz szükséges egy jó promóció. Fontos a jó megjelenés, egy jó kisugárzás, jó marketingstratégia és egy cél kijelölése, ahhoz, hogy egy csatornán keresztül eljussak valakikhez, akikhez én szeretnék. Amennyiben ezt nem tudom kijelölni, akkor nem is működik a kommunikáció. Nagyon szeretek foglalkozni mindennel, szeretem promótálni azokat a dolgokat, amikre büszke vagyok. Nyilván ez hoz nézettséget, de ugyanúgy imádok színpadon állni és egy előadót segítve, támogatva együtt működni vele, muzsikálni. Nem szabad elfelejteni, hogy ez az egész csak egy játék. Ugyanúgy nagy felelősség egy kereskedelmi csatornánál zenei rendezőként dolgozva egy műsorban részt venni. Ettől függetlenül az a rengeteg munka, amit belefektetek azon kívül, hogy elfáraszt, fel is tölt. Nagyon jó érzéssel tölt el, hogy egy embertelen profi stábbal tudok dolgozni. Hozzáteszem, mindig az vált be, vagy az működik, amit én csinálok meg és ezért is csinálom mindig én magam a dolgaimat. Ugyanakkor ezt mindet nem tudtam volna elérni, a zseniális zenészkollégáim, vagy azon nagyszerű emberek nélkül, akikkel együtt dolgozom, segítik munkámat.
 
Szeptemberben jelent meg az On Time című szólólemezed, amely egyben az első is. Mesélnél a munkafolyamatról egy kicsit bővebben?
A könyvet kezdtem el, és ehhez szerettem volna hanganyagot. Minden ősszel meghirdetik a  Jazzy dalversenyt, és úgy gondoltam nevezem az egyik dalomat, ami a Magyar Jazz Szövetség különdíjasa lett. Pár hónapra rá megkaptam az Artisjus díjat, a 15 éves munkásságomért könnyűzenében, és utána kaptam egy Smooth Jazz dalszerző díjat, aminek köszönhetően egy olyan inspiráció ért, ami alapján azt mondtam, hogy érdemes foglalkozni azzal is, hogy a saját dolgaimat is csináljam. Nekikezdtem Bubenyák Zoli barátommal, aki a hangszerelésben nagyon sokat segített, nélküle egyáltalán nem tudtam volna befejezni. Három dalos csoportokban haladtunk azért mindig arra a háromra koncentráltunk. Azt doboltuk fel, azt kezdtem el fel basszusgitározni, Buby billentyűzni, utána jöttek az énektémák Csányi Pisti barátom előadásában. Úgyhogy igazából ez egy hosszas folyamat volt, egy évig készült a lemez. Stúdióban nem töltöttünk el sok időt, mert a dobolás az nagyon gyorsan felment, Kaszás Peti barátomnak köszönhetően. 
Zseniális muzsikusokkal tudtam együtt zenélni. A mai napig is velük dolgozom.
Az X Faktorban milyen feladataid vannak, mint zenei rendező?
2011-ben kezdtem a TV-s munkákat.  2013. január elsejétől vagyok az RTL Klubnak a zenei rendezői munkakörében, ahol is először a Szombat Esti Láz volt, az első olyan nagy munka, amit rám bíztak, illetve most az X Faktor, amit Dózsa Péter barátommal közösen zenei rendezünk. 
Hétfőn beülünk az énekórákra, ott eldől milyen hangnemben működnek azok a dalok, miket előző héten kitalálunk, már előre. Szerkezetre és hangnemre vágjuk őket, utána elkezdődik ezeknek a gyártása. A keddi nap általában stúdiózás, ahol a közös dalokkal foglalkozunk, mindenki ott van és énekel. Kiosztjuk a szólamokat, a sorokat az énektanárokkal egyeztetve. Nagyon sokat segítenek az énektanárok. A szerdai nap meeting, az extra produkciókról szól. Átbeszéljük, milyen arculata legyen az extra produkciónak, a hosszúságát, és hogy milyen minőséget kapjon, majd dolgozni kezdünk vele. A díszlettől a grafikáig, a ruhatervezőig mindenki ott van. Szerdán vannak a kiskamerás próbák, amikor meglátjuk, hogy néz majd ki színpadon. A csütörtök is próba, énekórákkal és technikai dolgokkal telik. Hangszerelgetünk, hangnemet változtatunk, ha szükséges, és pénteken van a főpróbánk. Egész napos, reggeltől ameddig csak bírjuk. Szombaton és vasárnap adás van.
 
2012 februárjában nyitottad meg a „Szentélyedet”, ahol most beszélgetünk. Kikkel dolgoztál itt? Van- e olyan pillanat, amit kiemelnél?
Voltak érdekes pillanatokItt szoktam feljátszani az összes zenei alapot, amin dolgozom. Legyen az pop dal vagy egy TV-s műsor. Tulajdonképpen egy minimál, kis házi stúdió be van rendezve. Mellettem működnek másikak is, akikkel kooperálva felvételek vannak. Úgyhogy igazából itt minden készül, aminek készülnie kell. 
Most éppen a Serbán Atinak a december 21-ei Madáchos nagykoncertjét raktuk össze. Tegnap itt ült a helyeden, illetve egy eurovíziós dalán is dolgozunk. Szente Vajk is itt volt és egyeztettünk szöveget. Éppen érkezik Lola, akivel szintén ilyen közös munka van. 
Kocsis Tibónak az új lemezét készítjük, az utolsó dalt tegnap énekelte fel. Bubenyák Zoli barátommal itt hármasban dolgozgatunk kis csapatban. 
Első sorban azzal a céllal gondoltam, hogy én itt szeretnék dolgozni, mert jó energiák vannak, másrészt meg nem szeretnék hazavinni munkát. Igazából itt szeretném a reggelemet kezdeni és itt szeretném befejezni az estémet, és innen úgy hazamenni, hogy ott nincs munka, nyugalom van.
 
Nagyon szépen köszönöm, hogy megtiszteltél az interjúval! További sok sikert kívánok Neked a Divatikon nevében!
Mondd el a véleményed

Kerek Vivien

Karácsonyi vásárban randalírozott Puskás Peti és öccse