Futárszolgálat felé kárigényt akkor tudsz eredményesen bejelenteni, ha gyorsan jelzed a problémát, mindent dokumentálsz, és az adott cég szabályai szerint jársz el. Az alábbi összefoglaló a leggyakoribb magyar szolgáltatók gyakorlatán alapul.
1. Ki jogosult kárigényt benyújtani?
-
Alapesetben a feladó a jogosult, mert vele áll szerződésben a futárcég.
-
A címzett akkor léphet fel, ha a feladó írásban lemond a kárigényről a javára, vagy igazolja, hogy a termék tulajdonosa (pl. számlamásolattal).
2. Mit tegyél, ha sérülten érkezik a csomag?
-
Átvételkor nézd meg a csomagolást a futár előtt, és ha sérült, kérj jegyzőkönyvet vagy rögzíttesd a futár rendszerében a sérülést.
-
Készíts fotókat: külső doboz, belső csomagolás, sérült áru, címke, fuvarlevél. Ezeket a kárbejelentéshez kötelező csatolni.
3. Határidők kárigény bejelentésére
-
Sok szolgáltatónál azonnal, de legkésőbb 3 munkanapon belül jelezni kell sérülést.
-
Elveszett / megsemmisült csomagnál általában a feladástól számított hónapokon belül lehet kárigényt benyújtani (pl. 6 hónap), utána az igény elévülhet.
4. Hol és hogyan jelentheted be a kárt?
-
A legtöbb futárszolgálat online űrlapon vagy pdf-adatlapon kéri a kárigényt:
-
Magyar Posta / MPL: reklamáció és kártérítés menüpont, sérülés bejelentő űrlap, kártérítési adatlap.
-
GLS: külön kárügy-bejelentő felület és reklamációs oldal.
-
DPD: reklamációs űrlap, külön pdf a határidőkről és szükséges mellékletekről.
-
Egyéb szolgáltatók (Packeta, XXL Futár stb.) szintén saját reklamációs oldalakon kérik a bejelentést.
-
5. Milyen dokumentumokat kérnek általában?
-
Csomag azonosító (fuvarlevél / küldeményszám).
-
Számla vagy bizonylat a küldemény értékéről (beszerzési ár).
-
Fotók a sérülésről és a csomagolásról.
-
Kitöltött kárigény / kártérítési adatlap, gyakran a szolgáltató honlapjáról letöltve.
Kapcsolódó hasznos linkek (kattintható)
-
Magyar Posta – reklamáció, kártérítés: https://www.posta.hu/ugyfelszolgalat/reklamacio_karterites
-
MPL sérült küldemény bejelentése (űrlap): https://www.posta.hu/ugyfelszolgalat/szerzodott_partnerek/webform/serules
-
GLS reklamáció és kárügy-bejelentés: https://gls-group.com/HU/hu/kapcsolat/reklamacio/
-
GLS kárügy-bejelentő űrlap: https://weboffice.gls-hungary.com/QDR/QDR_FormData/Create
-
DPD – reklamációs információk és határidők (pdf): https://www.dpd.com/wp-content/uploads/sites/228/2023/06/Reklamacio-benyujtasi-hataridok.pdf
-
Packeta (Csomagküldő) reklamáció: https://www.packeta.hu/reklamacio