Madeleine Moment – gyermekkori emlékeit formálta klippé Karosi Júlia

Karosi Julia

Gyermekkori emlékeit szőtte nagyon személyes klippé Madeleine Moment című klipjében Karosi Júlia. Az énekesnővel ennek apropóján beszélgettünk.

Honnan jött az ötlet, hogy dalba foglalja gyermekkori élményeit?

 
Nemrég visszaköltöztem arra a helyre, ahol felnőttem. Ez sok élményt előhívott, és ez inspirálta Madeleine Moment című dalom megírását is.

 
Ön személy szerint élte meg – amennyire publikus – ezt a nagyon személyes visszaemlékezést? 
 
A dal maga arról a tudatfolyamatról szól, melyet Marcel Proust után, akaratlan emlékezésnek hívnak. Ez az, amelyet a szerző a Madeleine-süteményes leírásában olyan pontosan és szépen megfogalmaz, dalom címe is innen jött. A lényege, hogy az emlékezést a körülöttünk lévő dolgok képesek előhívni anélkül hogy akarnánk, anélkül hogy számítanánk rá.
 
Mi volt a kiváltó oka annak, hogy úgy érezte, el kell készítenie ezt a dalt, és a videóklippet?
 
Ez az élmény sokszor előjön, mióta újra ugyanott élek, ahol felnőttem. Egy-egy ismerős arc, egy régi helyszín, egy illat, íz, bármi előhoz emlékeket. A dalhoz készített videónak is ez adta az alapkoncepcióját, a fel-felvillanó gyerekkori emlékek.
 
Mariana Meraz és és a többszörösen Grammy-díjas Ben Monder hogyan kerültek a képbe ? Milyen volt velük az együttműködés?
 
Szintén csodás emlékként tekintek vissza arra, hogy többször járhattam már New Yorkban, és fel is léptem a jazz a fővárosában. Mariana Meraz egy New York-ban élő német szaxofonos, Tobias Meinhart felesége, akivel sokat dolgoztunk már együtt és jó barátságban is vagyunk. Mariana vizuális világa régóta lenyűgöz, és mikor megszületett bennem a video alapötlete, ő jutott eszembe elsőként. Szerencsére Mariana el volt ragadtatva a zenétől is, és a koncepciótól is, így nagyon könnyen ment a közös munka, és a végeredmény azt hiszem rendkívül kompakt lett.

Ben-nel szintén egyik New York-i utamról hazatérve vettem fel a kapcsolatot. Bartók átdolgozásokat küldtem neki, majd kiderült, hogy nagy rajongója Bartók zenéjének. Így elkezdődött egy párbeszéd, melynek eredménye egy feledhetetlen koncert volt 2019. februárjában a Művészetek Palotájában, és egy lemezfelvétel. Az új album októberben jelenik meg a Double Moon Records és a Challenge Records gondozásában, nemzetközi terjesztéssel, aminek borzasztóan örülök.

A Lángoló Gitárok cikkében szerepelt, hogy a saját, archív, gyermekkori – nyilván szülők, család által készített – archív felvételek szerepelnek a klipben. A szűkebb környezetében hogyan fogadták a klipet és mindazt a megnyílást, amit ez jelent? 

 
Családom, akikkel most összezárva osztom meg napjaim nagy részét, velem együtt tekintette meg a frissen elkészült videót. Nagy élmény volt nekik. Szüleim kicsit nosztalgiáztak, kisfiam pedig érdeklődve nézte “pici anyát” a régi felvételeken, és megkérdezte: – A tenger elmossa az emlékeket?
 
Kinek és milyen gondolatok kíséretében ajánlja a klippet?
 
Ezt a dalt és klippet is mindenkinek szívesen ajánlom, aki szeret kicsit kiszakadni a valóságból, akit valaha is lenyűgözött az emlékek intenzitása, mikor az idősíkok hirtelen összecsúsznak… és aki szereti a lehengerlő gitár sound-okat, s hogy pici aktualitása is legyen, ajánlom mindenkinek, aki el akarja feledni egy pár percre ezt a nyomasztó állapotot, amiben vagyunk…

Fotók: Ora Hasenfratzhttp://www.orahasenfratz.com/
https://www.ohbaby.hu/
https://www.behance.net/orahasenfratz
https://www.instagram.com/orahasenfratz/?hl=hu
https://www.facebook.com/hasenfratzoraphotography
https://www.saatchiart.com/orahasenfratz
https://www.lensculture.com/ora-hasenfratz

Mondd el a véleményed

EP-premier: Dobner Illés és Évi – Aviel

5 vers Radnóti Miklóstól, aki május 5-én született