Mikor a ragadozó prédává válik, avagy Pénzes cápa kritika

Hirdetés

A Pénzes cápa egy korrektül összerakott, thrilleri elemekkel tarkított dráma. Főszereplője egy elkeseredett, mindenét elvesztő kisember, Kyle Budwell (a Rendíthetetlenből ismerős Jack O’Connell), aki magyarázatot és felelősöket keres pénzügyi veszteségéért. Ezért is tör be egy stúdió élő adásának kellős közepébe, túszul ejtve a műsor házigazdáját, Lee Gates-t (George Clooney), és a stáb jó néhány tagját, köztük a rendező Patty Fenn-t (Julia Roberts). Ezáltal egy interaktív, élő túszdráma-show veszi kezdetét, aminek mindenki tanúja lehet, aki a Money Monster című műsort nézi.

Hirdetés

Clooney egy végletekig önelégült playboyt alakít, aki magát egy igazi ásznak tartja – kezdetben legalábbis ez a jellemvonása a legszembetűnőbb. De ahogy haladunk előre a cselekményben, úgy törnek felszínre azok a rejtett tulajdonságok, személyiségjegyek, melyeket az ember nem vall be csak úgy idegeneknek, most viszont Clooney és O’Connell karaktere kénytelen nyílt kártyákkal játszani, ráadásul az egész világ szeme láttára. Budwell (O’Connell) úgy megy be abba a stúdióba, hogy tudja, nem jut ki élve. Végletekig elszánt, ugyanakkor nemegyszer bizonytalanná válik, látszik rajta, hogy nem egy tökéletesen kidolgozott tervet követ, ő csak el akarja mondani mindenkinek, mi bántja és ebből következően magyarázatot, sőt, megoldást vár, de legfőképp azt a beismerést, amit a legnehezebb egy embernek megtennie: ha bűnös. Márpedig Budwell szerint az, hogy a tőzsdén elvesztette az összes pénzét, nem az indexek, árfolyamok, számítógépek hibája, hanem emberek tehetnek róla, csupán az a jól bevált séma, hogy rákenik egy nemlétező algoritmusra/programhibára, majd úgy tálalják, hogy egyszeri malőr történt.

A cselekmény nagyon szépen változik túszdrámából oknyomozó thrillerré, illetve a film első felében a túszejtés áll a középpontban, majd fokozatosan kiszélesedik a történet egy nagyobb egésszé. A trailer is megmutatja azt a változást Clooney és O’Connell figuráinak kapcsolatában, hogy hogyan válnak ellenségekből szinte szövetségesekké – egy nagyobb, már-már elérhetetlen cél érdekében. Míg kezdetben Lee Gates csupán saját életét akarja menteni (felhasználva ennek érdekében a nézőket), később egyre inkább érdekelni kezdi a megtört fiatalember története.

Julia Roberts ezúttal nem sok vizet zavar, meghúzódik a háttérben, amolyan csendestársként, aki a háttéranyagokat kutatja fel és nem mellesleg lelki támogatást nyújt Clooney-nak, ezzel terelgetve őt a végkifejlet felé.

A drámai helyzetet jó néhány humoros egysorossal teszik fogyaszthatóbbá, úgyszólván popcorn mozivá, s noha már az elején sejthető, hová fajul majd a dolog, végig leköti és feszültségben tartja nézőjét a film. Jodie Foster számomra kezd azzá a hírességgé válni, mint Clint Eastwood: minél kevesebbet szerepel a vásznon, annál nagyobb elánnal veti bele magát a rendezésbe, holott ez csupán a negyedik filmje, nem számítva 1-2 sorozat egy-egy epizódját.

Zárszóként elmondhatom, hogy a Pénzes cápa egy olyan financiális helyzetről beszél, mikor minden a legrosszabbra fordul, ám ezt könnyen emészthető formában vázolja. Elsődleges célja a szórakoztatás és Foster sztárjaival ezt el is éri, még akkor is, ha előre borítékolható a végkifejlet. A film másfél órájával nem fog a fellegekbe repíteni, a nem túl bonyolult történet okoz pár meglepetést is, s csak azért nem illő rá a tévéfilmes jelző, mert olyan nagy sztárok közreműködtek benne, mint George Clooney, Julia Roberts, Jack O’Connell, Giancarlo Esposito és Dominic West.

Money Monster – Pénzes cápa
Amerikai thriller-dráma
Hazai bemutató: 2016. június 2.
Forgalmazza: InterCom
Korhatár: 16 éven aluliaknak nem ajánlott

Írta: Bártfai Balázs, 2016.05.26.

Mondd el a véleményed

Ez a webhely a böngészés tökéletesítése érdekében cookie-kat használ. Részletek

Egy EU-s tövény alapján kötelező tájékoztatni a weboldalunkra látogatókat, hogy a weboldal cookikat használ. Ha ezzel nem értessz egyet, akkor a böngésződ megfelelő beállításait használva tiltsd le a cookik tárolását!

Zár