Ő mint az ördög – Amoral Plaza dalpremier

Ő mint ördög címmel új klippel jelentkezett nemrégiben az Amoral Plaza érdi alternatív zenei formáció. Ennek apropóján beszélgettünk.

Mit kell tudni a dalról?
 
Nos, nem titok, hogy magáról a gonoszról szól, nevezzük ördögnek, sátánnak vagy bárminek, ami Isten ellen munkálkodik. Azon aspektusára fókuszál a nóta, ami kevésbé ismert a köztudatban, azaz nem feltétlen egy infernális entitásra kell gondolni, hiszen Lucifer a legszebb kerub volt. Sugárzó karizmájával sokkal inkább az emberi vágyakat célozza meg behízelgő módon: lehetőséget kínál, amiért cserébe egy igen fontos dolgot kér. Az ember pedig maga mond le róla, és még a piszkos munkát is elvégzi helyette. Szóval legyünk körültekintőek!

 

 Hogyan született?

 

Azt mindig is tudtam, hogy Isten létezik. Ergo, ha Isten létezik, akkor létezik ő is.
Ő, mint ördög. Valamiért mindig is figyeltem az embereket, a kommunikációjukat már gyerekként is. Érdekes volt látni például, hogy hogyan alakul ki egy félreértés úgy, hogy közben te magad látod, hogy nem azonos dologról beszélnek a felek. Nagyjából mint a klasszikus magyar bohózatokban. Te tudod, hogy mi a szitu, ők viszont képtelenek átlátni, egyre fátyolosabb a helyzet, egyre csak eszkalálódik a dolog, közben a katalizátor pedig az ego. Az ÉN. Már régen bennem volt mindez, csak most vetettem papírra.

 

Van valami sztorija?

 

Nagyobb részben nem feltétlen empirikus. Szerintem adott pillanatban mindenki érezhet hasonlót, jelen lehet a kollektív tudattalanban. Olyan ez, mint amikor a gyerekek átlépik a járdán a csíkokat. Nem tanulták senkitől, mégis megteszik. Persze lehet, hogy tévedek.

 

Honnan jött témaválasztás ötlete: a gonosz, mint téma?

 

Nehéz megmondani, talán a “nem akarok közhelyekről és szerelemről” érzés okozhatta. Alapból foglalkoztat a jó és a rossz harca, s ezen harcnak a színterében létezünk. Sajnos meglátásom szerint manapság jól bevált szokás a gonoszt pozitív hősként bemutatni.

 

Milyen volt az alkotói folyamat?

 

Ezzel nyilván nem vagyok egyedül, de nálam az mindig hosszadalmas. Valószínűleg rossz producer lennék, nem menne a gyártószalag effektus. Maga a zene megírása nem mindig van egy időben és térben a szöveggel, van, hogy hetek múlnak el, mire megfogalmazódik a mondanivaló. Ennél a dalnál a zene volt az első, ami később kapott szöveget. Olyan is van, hogy a szöveg születik meg elsőként, s azt követően gitárral, vagy zongorával elkezdem kibontani az egészet, továbbépíteni egy egységgé. Szóval az akkordok aránylag gyorsan összeálltak, tény, hogy nem is bonyolult muzsika ez. Az ötlet rögzítésre került gitárral, amit félig el is kezdtem hangszerelni (basszus, dobok stb.) Ez nálam az első fázis szokott lenni, fontos szüneteket tartani. Akár napok is. A demót magammal viszem… van, hogy a munkahelyemen jut eszembe valami kávézás közben. Ez a szöveg negyven perc alatt formálódott ezzé, ami lett. Azért fontos ezt kiemelnem, mert adódik olyan is, hogy csak négy sor ugrik elő és a folytatásáig eltelik két hét. Említettem, hogy hosszadalmas ugye?
Mindez 2019 nyarának végén volt, és decemberben fejeztem be.
Ami még talán érdekesség lehet, hogy eredetileg ezt egy háromtrack-es kislemezként szerettem volna megjelentetni, viszont a másik kettő dal valahogy nem akaródzott elkészülni. De ez nem baj, mostanában amúgy is mások a szokások zenehallgatást illetően, egész lemezt csak nagyon ritkán hallgatnak meg a zenefogyasztók.

 

Honnan inspirálódtál?

 

Furcsának tűnhet a válasz, de nálam nem mindig zenei hatás dominál, inkább filmes.
Sosem rejtettem véka alá, hogy nagy tisztelője vagyok David Lynchnek. A 2018-ban megjelent Így is lehet c. középlemezemre nagyon nagy hatást gyakorolt a Twin Peaks 2017-es visszatérése. Főleg a Roadhouse-ban megjelenő koncertek. Ezek az inspirációk inkább a hangzásra nyomják bélyegüket.
Olyan is van viszont, hogy az inspiráció később jön el mint maga a produktum. Értem ez alatt azt, hogy az említett másik két dal egyikének szövegében szerepel a járvány és a világ szó…pedig azt körülbelül egy egész éve ötlöttem ki még, erre most meg majdhogynem kataklizma küszöbén állunk sajnos. Másodsorban ez azért sem szerencsés, mert nem szerettem volna, hogy bárki is azt gondolja, hogy a 91 DIVOC (már-már márkanév) alatt kapja el az emberfia a hullámot.
Az Ő mint ördög inspirációja leginkább a jelenlegi fogyasztói világ dekadenciája.

 

Kinek és milyen gondolatokkal ajánlod ezt a dalt?

 

Hát, legfőképpen mindenkinek, tekintetbe véve, hogy még ha a negatívum is áll a középpontban, az ösztönzés pozitív. Nem minden esetben a karrierépítés, a nagy képernyős televízió, vagy a luxusautó a legfontosabb, hanem a belső értékekről kéne szóljon az életben eltöltött szerepünk.

 

Honnan jött az Amoral Plaza szókapcsolat, mint név?

 

Sok zenekar vagy formáció küzd olyan problémával, hogy mi legyen a nevük. Ennek nyilván több szempontja is van, 1. Ne hangozzon rosszul. 2. Ne legyen hosszú. 3. Legyen értelme (vagy ne) 4. Ne hasonlítson semmire és a Google kereső lehetőleg ne egy pizzériát dobjon fel, stb. ! A Vad Fruttik egyik interjújában olvastam vagy talán néztem, már nem tudom pontosan, hogy amikor kitalálták a nevet, még nem gondolták azt, hogy egyszer nagyobb közönség előtt lesznek ismertek. Likó Marcel szerint utólag olyan Punk lányzenekarra lehet asszociálni a nevüket illetően, ami nem biztos, hogy szerencsés.
Az én esetemben lényeges szempont, hogy egyfajta görbe tükörként funkcionáljon kardinális üzenetet hordozva. Ugye magyarra fordítva leginkább úgy értelmezhető, hogy erkölcstelen köztér, terület, esetleg placc. Egyfajta iránytű karakter, mely rá mutat sok mindenre. Ezen a placcon leginkább szexizmussal lehet eladni, akár egy zenei anyagot vagy mozifilmet. Nem az én világom ez.

 

Fotó: Poczak Tamás www.autosblogger.hu
Mondd el a véleményed

Supergirl – új Rea Garvey feldolgozás a nemzenekartól

Tárgyi eszközökkel segítik az egészségügyben dolgozókat