Őrtoronyból feléd – Diabolus in Musica – interjú

2020.április 17-én, a Diabolus in Musica eredetileg tervezett, ám a koronavírus miatt minden valószínűség szerint meghiúsuló lemezbemutatójának időpontjában jelenik majd meg a banda Milyen kár c. EP-je, addig is azonban  -ízelítőképpen, amolyan beharangozó gyanánt  – itt van az Őrtoronyból feléd című dal. Ennek apropóján beszélgettünk a csapat tagjaival – a koronavírus (COVID-19) terjedése miatt, a szabályokat maximálisan betartva – szigorúan az interneten.

 

Miért épp Bob Dylan és miért épp az All Along The Watchtower?

 

Örök klasszikus, aminek számtalan feldolgozása létezik. A legismertebb talán Jimmy Hendrix előadása, annyira, hogy sokan eleve azt hiszik, hogy ez az ő dala. Mi a Bear Mccreary-féle változatot vettük alapnak, azt, ami a Battlestar Galactica című kultikus sorozatból lehet ismerős, és ezt formáltuk saját képünkre. A zenei átdolgozás és hangszerelés Nagy-Miklós Péter gitáros munkája, a szöveget pedig én fordítottam, mert az elsődleges szempont volt, hogy magyarul szólaljon meg a dal. Roppant izgalmas kihívás egy irodalmi Nobel-díjas gondolataiban kalandozni és megpróbálni újrafesteni a szavakkal alkotott képeit. Szerencsére kiindulási alapnak ott volt a két, már létező magyar műfordítás, Barna Imre és Hobo munkái, arra pedig külön büszke vagyok, hogy nekik is elküldtem a kész dalt, és mindketten azt mondták, rendben van.

 

Mit kell tudni a többi dalról? Azok mikor jönnek ki?

 

Az április 17-én megjelenő Milyen kár EP többi száma a saját hangos, metálos anyazenekarunk, az Ørdøg négy dala. Kicsit tudathasadásos állapotban vagyunk, hiszen a Diabolus In Musica az Ørdøg akusztikus kisüzemeként indult szűk két éve, először még saját neve sem volt, de szép lassan saját lábra állt, és most már vannak olyanok, akik ezt a formációt előbb ismerik meg, mint az eredetit. És persze a repertoár is bővül, hiszen a most bemutatott Az őrtoronyból feléd például nem szerepel az Ørdøg műsorán, ugyanúgy, ahogy az előző Diabolus-EP-n hallható Isten Háta Mögött-feldolgozás sem, és vannak más dalok is, amiket csak akusztikus verzióban játszunk, hangosan nem.

Milyen volt az alkotói folyamat?

 

Hihetetlenül érdekes, számomra legalábbis. Egyrészt alapvetés, hogy ne simán csak egy az egyben eljátsszuk a szóban forgó dalokat torzító nélkül, mert annak nem lenne sok értelme, hogy ugyanazt adjuk elő, csak gyengébben, kiherélve. Ha már hozzányúlunk, akkor írjuk is át, nemcsak hangszerelésben, de akár itt-ott új motívumokkal, dallamokkal kiegészítve is. Már eleve az újdonság, hogy míg az Ørdøgben az én énekem csak háttérvokálokkal egészül ki, a Diabolusban egy másik, teljes értékű énekessel dolgozunk, aki ráadásul sokkal jobb is, mint én. Ő, Bokodi Bálint hegedül is, és az anyazenekarban ez sincs, Bálint annak nem is tagja, mint ahogy Korpos Lajos gitáros is csak a Diabolusban zenél velünk. Nekem pluszban még az is elképesztő újdonság, hogy lassan huszonöt éve állok színpadon torzított gitáros, kemény zenekarokban, és most először történik meg, hogy a színpadon igazából nem zajt hallok, hanem tiszta dallamokat. Persze, soha nem tudnék meglenni metálzenekar nélkül, mert imádom azt is, de egészen magával ragadó élmény most átélni, milyen, amikor finoman lehet és kell énekelni, a szó szoros értelmében, ordítás helyett.

 

Hol forgattátok a klipet? 

 

A klip zenekaros részeit a Holker Studio nevű műteremben forgattuk, ott készültek a borítófotók is, a többit pedig Dani saját anyagaiból és stockvideókból tette hozzá.



Milyen volt a forgatás?

Elég sok ilyenben volt már részünk, ha nem is feltétlenül a Diabolusszal, szóval nagy meglepetéseket nem tartogatott a dolog. Ilyenkor viszonylag egyszerű a képlet: bízz a rendezőben, és csináld, amit kér. Mi is ezt tettük, és nem bántuk meg.


Milyen volt a közös munka Magyar Dániellel?

 

Danival már sokszor dolgoztunk együtt az elmúlt pár évben. Hirtelen nem is tudom, mikor találkoztunk először, de biztosan jóval azelőtt, hogy videót csinált volna nekünk. Egri zenészbarátokon keresztül ismertük meg egymást, és mindig tudtuk, hogy nagyon jó dolgai vannak, de az első közös munka csak öt éve történt, amikor az Ørdøg bemutatkozó klipjét, a Melankóliát készítette el nekünk. Onnantól aztán nem volt megállás, és most már jóformán nem tud úgy hanganyag kijönni a kezeink közül, hogy a klipek vagy szövegvideók legalább egy részéért ne ő legyen a felelős. A Diabolusnál meg konkrétan mind az ő alkotása, ideértve azt a további négyet is, amelyek 2020.április 17-én kerülnek majd fel a YouTube-ra.

 

Kinek és hogyan, milyen gondolatokkal ajánlanátok az EP-t?

 

Azt hiszem, ezt bárkinek jó szívvel ajánlhatjuk, mert bár ez sem kevésbé metál, mint az anyazenekarunk, de a hangszerelése és előadása miatt az is  szeretheti, aki egyébként nem bírja a kemény zenét. Ahogy mondani szoktam, huszonöt év után ez az első olyan projektem, amit anyám is szívesen betesz a lejátszóba, és együtt hallgatják a gyerekeimmel. És mint már említettem, ez nem jelenti azt, hogy a jövőben csak ilyen zenét szeretnék csinálni, sőt, most éppen az ősszel megjelenő új Ørdøg-lemezen dolgozunk, és alig várom már, hogy megmutathassuk a közönségnek, de nagyon örülök, hogy ezek a dalok ilyen formában is meg tudnak szólalni, és biztos, hogy ennek is lesz folytatása.

 

Fotó és videóklip: Magyar Dániel
Mondd el a véleményed

Klippremier: Szellem – Most vagy soha (interjú)

Vers-megzenésítésekkel jelentkezik Dóka Attila a magyar költészet napján