Túl közel címmel nemrégiben új klippel jelentkezett Pál Péter. Az énekessel, valamint a klip szereplői közül Pethő Kincső Nórával, Csizmadia Gergellyel és Barnóczky Ákossal beszélgettünk.
A Túl közel c. dalt nyáron írtam, akkoriban többnyire vidám, vagy legalábbis nyugodt hangvételű szerelmes dalok születtek. Ez a szám kivételt jelent, egy régi emlékhez fűződik, pontosabban egy érzéshez, ami ha elfogja az embert, nehezebben tud közel kerülni másokhoz. Nem egészen egy óra alatt írtam meg a szöveget, a dallammenet szándékosan ismétlődő, mintegy a borúsabb napok monotonitását idézi. A dinamikai váltások pedig az egyszínűségből való kitörés vágyát szimbolizálják. Általában a gyorsan szerzett dalokkal vagyok igazán elégedett, azokkal, amiknek a rímei és a képei egymásból következnek. Visszaolvasva, többször elénekelve pedig úgy tűnik, pontosan arról a bizonyos érzésről mesélnek, amit be szeretnék mutatni. Mérhetetlen megkönnyebbülés volt az utolsó sor megírása, mert néha hajlamos vagyok egy mondattal a befejezés előtt hátradőlni, és nem egy esetben „úgy marad” a dal. Ennél a dalnál erőt vettem magamon, és már első olvasáskor késznek éreztem. Ezt követően hónapokig őrizgettem, dúdolgattam magamban, egy kicsit olyanná vált számomra, mint egy aláfestő zene, aminek sokszor nem is vagyunk tudatában, mégis az adja meg egy film lüktetését, vagy épp a hétköznapokét. A hangszerelést Biksi Gábornak köszönhetem, aki nagyszerű érzékkel nyúlt a nyers demó anyaghoz, egyből egy hullámhosszra került a szám üzenetével.
Honnan inspirálódtatok?
A videoklipet Barnóczky Ákos (Szőke kóla, Login) rendezte saját forgatókönyve alapján, miután felvetettem egy alaphelyzetet, mégpedig egy fiú történetét, aki nem találja a helyét a világban. A történet egy buliban és egy színházi műhely mesterségóráin játszódik. A főhős egy tanár hamis pedagógiai módszereinek alanyává válik, két tűz közé kerül. A saját elképzelése és ízlése, valamint egy türelmetlen oktató zűrzavaros capricciója közé. Egyre kisebbnek érzi magát, végül egy lánnyal való kapcsolat lehetőségét is elszalasztja a belső őrlődés miatt, amitől távol szeretné őt tartani. Az inspiráció mozaikköveit a klip szereplői hozták magukkal, egymásból, magukból/ magunkból megfogalmazva a jeleneteket. Az alaptörténet felvázolása után bizonyos jelenetek improvizatív jelleggel születtek, amitől szándékunk szerint életszerűbbnek hatnak.
Kinek és milyen gondolatokkal ajánljátok a dalt és a klippet?
A dalaimban igyekszem olyan témákhoz, történetekhez nyúlni, amelyeket sokan a magukénak érezhetnek. A Túl közel c. dal klipje a verbális erőszakot és ennek hatásait csupán egy bizonyos környezetben mutatja meg, ám reményeim szerint lesz olyan, aki a tanárban egy-egy főnökre, szülőre, férjre vagy más elemre ismer a saját múltjából, esetleg jelenéből. Egyszóval főképp azok figyelmébe ajánlom, akiknek elhomályosítja a napjait egy élethelyzet, amely elsőre kilátástalannak tűnhet. Vannak dolgok, amik olyannyira az orrunk előtt történnek, hogy még a perifériás látóterünkbe sem foghatók be. Ha egy kissé elmozdulunk és tiszta fejjel nézünk a helyzetre, kirajzolódik az, amivel ezután sokkal könnyebb megbirkózni. Legyen ez a klip egy ilyen kimozdulási pont mindenki számára.
Hol forgattátok a klip jeleneteit?
A házibulit egy lakásban vettük fel, míg a tanodában zajló jeleneteket egy színházban. Mivel a cselekmény két markáns szálon fut, elégnek bizonyult csupán néhány helyszín.
Milyen volt a forgatás? Ki mindenki vett részt?
Nagy öröm és megtiszteltetés volt egy kiváló stábbal, nagyszerű színészekkel együtt dolgozni. A bántalmazó tanárt Csizmadia Gergely színész alakítja, akit a közönség számos előadásból, filmből, sorozatból ismerhetett meg, míg a megértő táncoktatót Pethő Kincső Nóra színésznő, koreográfus, akit nemrég a Vörös veréb c. filmben láthattunk. A két további főszerepet, a lányt, akivel a buliban találkozom Farkas Laura, a haveromat pedig Sikó Koppány alakítja. A többi szerepet iskolatársaim és barátaim játsszák, amiért mérhetetlenül hálás vagyok nekik. A felvétel Szandtner Dániel operatőr érdeme, míg a vágást Turáni Gergelynek köszönhetem. Számomra a forgatás egyszerre jelentett szórakozást és jó érzést, mert azt csinálhatom, amit szeretek, valamint küzdelmet egy olyan szituáció hiteles bemutatására törekedve, amit a való életben nem szívesen él át az ember.
Milyen visszajelzéseket kaptatok a dallal és a klippel kapcsolatban? Milyen a fogadtatása?
A visszajelzések pozitívak, számos elismerő megjegyzés érkezett a videoklippel kapcsolatban, ugyanakkor ez egy olyan műfaj, amelyben az alkotás megítélését nagyban befolyásolja az egyéni nézőpont. Ahány ember, annyi olvasata, értelmezése létezik a bemutatott történetnek. Elsősorban azt kívánom mindenkinek, hogy hallgassa, nézze meg, aztán tegye ezt újra és újra. Biztos vagyok benne, hogy ilyenformán mindig új értelmet nyerhet számára a dal.
A klipben látható szereplők, alkotók hogy élték meg a forgatást?
Csizmadia Gergely: „A tanár karakterének megformálásakor a saját tapasztalataimból is jócskán merítettem, bizonyos stílusjegyeket a korábbi oktatóim viselkedéséből lestem el. A forgatáson mindig igyekeztem Pétert meglepni improvizált, hirtelen reakciókkal, hogy a színészi játék kettőnk között a lehető legtermészetesebb legyen. A végeredménnyel elégedett vagyok. Péter zenéje pedig kifejezetten szerethető, sokoldalú.”
Pethő Kincső Nóra: „A forgatás nagyon jó hangulatban zajlott. A srácok hamar elsajátították a koreográfiát, amit tanítottam nekik, így a munka könnyen és gördülékenyen folyt. Egészen más, amikor egy énekes egyben színész is, mert inspirálódni lehet a gesztusaiból. Ezért volt élmény Petivel dolgozni.Remélem, hogy a klip témája segítséget nyújt mindazoknak, akik nem tudták eddig feldolgozni azt a lelki abúzust, ami érte őket és esetleg féltek kimondani a sokszor nehezen megfogalmazhatót!”
Barnóczky Ákos: „Nagyszerű volt Szandtner Dani operatőrrel együttműködni. Korábbi projektek kapcsán már dolgoztunk együtt. Forgatás közben mindvégig éreztem, hogy ugyanazon a klippen dolgozunk, ami a vágószobában be is igazolódott. Az összes szereplővel könnyű volt dolgozni: a feldobott helyzetgyakorlatszerű mini-jeleneteket, amiket megadtam nekik, mindenki kreatív ötletekkel tette még életszerűbbé. Csizmadia Gergely sziporkázott, kiválóan hangolódott rá a klip fő üzenetére. Rengeteg használható jelenetet vettünk fel, ugyanakkor okosan kellett szelektálnunk, mivel egy videoklip esetében bő két és fél percbe kell sűríteni a mondanivalót.”