Under the river – Különleges klippel jelentkezett Saya Noe

Saya Noé - fotó: Ladocsi András
Saya Noé – fotó: Ladocsi András – http://andrasladocsi.com/

Under the river címmel rendkívül látványos, különleges klippel jelentkezett Saya Noe. A klip forgatásának története is rengeteg fordulatot, izgalmat tartogatott, amiről a csapat egy remek kisfilmet is forgatott. Az énekesnővel ennek apropóján beszélgettünk.

Hogyan született? Milyen volt az alkotói folyamat? Te hogy élted meg belül?

Gyakran úgy indul a kreatív folyamat, hogy elindítok egy akkordmenetet/ritmikát billentyűn vagy gitáron, azt rögzítsem számítógépen (Abletonnal dolgozom) és elkezdtek kísérletezni mindenféle ének témával. Ilyenkor van, hogy egymásra pakolok akár 5 harmóniát is, amik aztán lehet, hogy más hangszerré változnak, de ez általában mindegy, az elején úgyis az fontos, hogy meglegyenek az ötletcsírák. Az ének szinte mindig halandzsa ebben a fázisban. A téma pedig gyakran úgy adja magát, hogy a halandzsából kibukkan egy-egy kulcsszó, innen szoktam tudni, hogy mi is szeretne a tudatalattiból szinte észrevétlenül kibújni. Magától jön az ötlet, és hagyom, hogy vigyen. Néha kell egy kis löket, mert vannak olyan témák amikről nehezebb írni, de ugyanakkor motivál annak a kihívásnak a gondolata, hogy hogyan tudok egy kellemetlen érzésből is valami esztétikusat létrehozni. A metaforák világa ilyen helyzetekben csodákra képes. 

Az Under The River is valahogy így íródott 2019 nyarán. Hamar kiderült, hogy a szorongás lesz a központi téma, amivel én is évekig küzdöttem és gyakran küzdök a mai napig. Ehhez az érzéshez hasonlítottam a dalban a vízben való süllyedés érzetét, és vettem alapul, miközben a verse mintegy anyai mantra, a másik belső hang, ami nem engedi, hogy feladd a harcot. Egy külön terápia minden dal. Gyakran sokkal egyszerűbb dalba foglalni gondolatokat, mint egy barátnak kifejteni. Így bár néha nehéz a folyamat, de mindig meghálálja magát. 

 

Honnan inspirálódtál?

Nem volt ehhez a dalhoz konkrét inspiráció, vagy tervezett koncepció, egyszerűen csak leültem egy nap és kijött belőlem. Általánosságba véve sokat inspirálódok BANKS, Alt J, Slenderbodies, Lolo Zouai és még sorolhatnék sok mást. 

 

Kinek és milyen gondolatok kíséretében ajánlod az Under the river című dalt?

Bárkinek aki érezte már valaha elveszettnek magát, vagy szorongott azon, hogy egy helyben töpreng és nem meri megtenni azt az első lépést valami felé – legyen az egy álom, egy kapcsolatkezdeményezés vagy egy fontos döntés. Olykor könnyű azt érezni, hogy árral szemben úszunk és a világ egy nagy akadálypálya, de ami biztos, hogy a belső húzóerő mindig értünk küzd.

 

Milyen volt, hogyan zajlott a forgatás? Hol forgattátok? Kaphatnánk egy kis betekintést a kulisszák mögé?

Az ‘Under The River’-t Palóznakon forgattuk az egyik barátnőm családjának a nyaralójában, aminek a kertjében pont végig folyik egy gyönyörű kis patak, ezért a tökéletes helyszínnek bizonyult az első pillanattól kezdve ahogy kitaláltuk a koncepciót. Mivel három snittes a videoklip, ezért az előzőkhöz képest talán ez kívánta meg a legkomolyabb előkészületet. Négy alkalommal látogattuk meg a helyszínt a forgatás előtt, hogy megtervezzük és teszteljük a klip koreográfiáját. Épitettünk gátat amivel ketten elzárják a vizet a klip háromnegyedével, hogy az engem ellepjen; kellékeket hoztunk és teszteltük, hogy hogy néznek ki a vizben, hogyan folynak milyen sebességgel; hálót illetve vas kerítést rögzitettünk a patak aljánál, hogy az a kellékeket megfogja; közben pedig gyakoroltuk, hogy nekem milyen sebességgel kell haladnom a vizben, hogy időben elérkezzek a bizonyos pontokra, hogyan és mikor vált a dal dupla tempóból normálra, illetve hogy az egyes kellékek mikor legyenek elengedve. Fontos tényező volt, hogy pl. Hétről hétre hogyan változott a viznek a folyása, mert ugye akkor lassabban vagy gyorsabban lepett el a víz, igy fel kellett készülnünk különböző helyzetekre. Szóval rengeteg mindent kellett figyelembe vegyünk és elpróbálnunk, hogy a forgatás napján pontosan tudjuk a menetrendet. A forgatási nap maga sikeres volt többnyire, bár akadt néhány technikai malőr a kamerával. Szerencsére megoldódott és sikeresen zártuk a napot. 

 

Milyen volt a közös munka Matt Lawrence-szel és Adam Grassoval?

Matt Lawrence-szel abszolút megtiszteltetés volt együtt dolgozni. Ahogy hivatalossá vált, hogy engem választott a HOTS Song Lab-jére, fel is vette velem a kapcsolatot. Annak érdekében pedig, hogy a leghatékonyabbak legyünk a stúdióban (ahol tudtuk, hogy csak néhány óránk lesz) több alkalommal beszéltünk előtte telefonon, hogy a dal szerkezetét kikupáljuk és tegyünk meg minden olyan változtatást, amit igényelt a projekt. Rengeteg hasznos tippet adott, a stúdióban szintúgy. Profi volt, lényegre törő és mellette baromi jó fej. Szóval ritka jó élmény. Ezért is kértem fel, hogy fél évvel később ő keverje meg és véglegesítse velem az ‘Under The River’-t. Együtt kezdtük és együtt fejeztük be, így volt teljes számomra.

Adam Grassoval pedig már több mint másfél éve dolgozom együtt. Az eddigi összes videoklipemet ő rendezte. A sok közös munka alatt sikerült nagyon jól összekovácsolódtunk és nagyon szeretem a kreatív ‘outside of the box’ gondolkodását, az első perctől kezdve ez fogott meg benne. Nem fél kísérletezni és olyat csinálni, amit még korábban nem csinált, legyen az koncepcionális vagy technikai kérdés. Szeretek olyan emberekkel együtt dolgozni, akikkel jól kijövök és akikre barátként tudok tekinteni, mert bár nagyon stresszes tud lenne egy projekt kivitelezése, ha tudunk együtt nevetni és motiválni egymást, az nem csak megkönnyíti a munkafolyamatot de egy életre szóló élménnyé varázsolja.

 

Facebook Comments

Ez a webhely a böngészés tökéletesítése érdekében cookie-kat használ. Részletek

Egy EU-s tövény alapján kötelező tájékoztatni a weboldalunkra látogatókat, hogy a weboldal cookikat használ. Ha ezzel nem értessz egyet, akkor a böngésződ megfelelő beállításait használva tiltsd le a cookik tárolását!

Zár